Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهادکشاورزی:

ایران مرجع نخست قیمت جهانی زعفران می شود

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به معاملات مطلوب زعفران طی یکسال گذشته و آغاز معاملات زیره در بورس کالای ایران، با جدیت به دنبال تبدیل شدن به مرجع نخست زعفران دنیا و یکی از مراجع قیمتی زیره به وسیله بورس کالا هستیم.

ایران مرجع نخست قیمت جهانی زعفران می شود
به گزارش ایانا  به نقل از روابط عمومی بورس کالای ایران، علی اکبر مهرفرد در مراسم آیین راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران افزود: زیره جزو یکی از گیاهان دارویی صادراتی ایران است و در سال زراعی جاری ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن زیره سبز در ایران کشت شده که نسبت به سال پیش از آن با رشد ۳۰۰۰ تنی در تولید این محصول همراه شده است. همچنین صنایع تبدیلی این محصول نیز هنوز چندان توسعه پیدا نکرده و جای کار بسیاری دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بعد از هند و سوریه سومین تولیدکننده در دنیا هستیم اما پنجمین صادرکننده در جهان به شمار می رویم چراکه زیره ایران در امر صادرات با نام دیگر کشورها صادر می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی در بازار محصولات کشاورزی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم ها، تلاش می کنیم که کالاها به طور کامل تامین شود اما کالاهایی مثل زیره و زعفران که استفاده اولیه در مصرف مردم ندارند، امکان عرضه و صادرات این گونه محصولات از طریق بورس کالا وجود دارد.

مهرفرد ادامه داد: برای اینکه یک کالا بتواند توسعه یابد باید تجارت آن توسعه یابد در غیر این صورت تولید آن محصول از چرخه خارج می شود؛ در این زمینه با روش های سنتی امکان توسعه وجود ندارد که به کمک بورس کالای ایران امکان توسعه تجارت فراهم می شود.

به گفته وی، بورس کالا می تواند تجارت محصولات کشاورزی را شفاف کرده و در استانداردسازی و برندسازی نقش موثری داشته باشد. همچنین ما از طریق بورس کالا می توانیم با بازارهای بین المللی ارتباط برقرار کرده و در کشف قیمت در این بازارها نیز نقش ایفا کنیم که این امر به معنای مرجعیت قیمت کالاهای ایران در بازارهای منطقه ای از مسیر بورس کالا است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید