Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

رشد 25 درصدی توسعه گلخانه‌های کشور

۵هزار ۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات برای گلخانه ها پرداخت می شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به رشد 25 درصدی توسعه گلخانه ها گفت: سال گذشته با ایجاد 3 هزار هکتار گلخانه، وسعت گلخانه های کشور از 12 هزار هکتار به 15 هزار هکتار رسید.

رشد 25 درصدی توسعه گلخانه‌های کشور

به گزارش ایانا، محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در تحریریه خبر 21  شبکه یک سیما در خصوص وضعیت توسعه گلخانه‌ای کشور گفت:  به سبب صرفه‌جویی در آب، تولید خارج از فصل، اشتغال‌زایی بالا و زودبازده بودن محصولات با اقبال عمومی برای کشت گلخانه‌ای روبه‌رو شده است.

طهماسبی با بیان اینکه تسهیلات ارزان‌قیمت و ترجیحی برای این منظور نیز فراهم کرده است، افزود:  در سال جاری 5 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات برای متقاضیان پیش بینی شده است.

او در خصوص نحوه پرداخت این تسهیلات گفت: این تسهیلات از بند الف تبصره ۱۸ با نرخ سود بانکی 7 درصد برای مناطق غیر برخوردار و با نرخ سود بانکی 9 درصد برای مناطق برخوردار به متقاضیان پرداخت می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که برای این تسهیلات یک سال سازندگی در نظر گرفته‌شده است ، افزود: مدت‌زمان بازپرداخت این تسهیلات 5 ساله خواهد بود.

طهماسبی با تأکید به کاهش فرآیند تقاضا برای ایجاد و احداث گلخانه‌ها افزود: در حال حاضر فرآیند ساده‌سازی ابلاغ‌شده است، به‌طور مثال افرادی که حق‌آبه و پروانه آب‌دارند نیازی به مراجعه به سازمان‎‌های مختلف ندارند.

او ادامه داد: همچنین در زمینهٔ امور اراضی نیز نیاز به مراجعه حضوری وجود ندارد و تنها اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان در این خصوص کفایت می‌کند.

طهماسبی بابیان این که بر اساس بیانیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برخی مسائل حاکمیتی به استانداران هر استان واگذارشده است، گفت: در سطح استان‌ها هر منطقه می‌تواند تصمیم‌گیری بگیرد.

او با اشاره به تعهد اولیه برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در همه طرح‌ها و پروژه‌ها افزود: پایداری محیط‌زیست وظیفه همگانی است؛ هر سرمایه‌گذار و کارآفرین  نیز در زمان اخذ مجوز تعهدی مبنی بر رعایت تمام مسائل محیط زیستی را امضا می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص الگوی بومی ساخت گلخانه‌ای در کشور نیز گفت: تنوع اقلیمی سبب شده تا گلخانه‌های تابع اقلیم در مناطق جنوبی و گلخانه های کنترل اقلیم در کشور وجود دارد و درزمینهٔ صنعت ساخت گلخانه‌ها در کشور نیز به‌عنوان کسب‌وکار فعال است.

او با اشاره به ساخت گلخانه‌های پلی کربنات از جنس پلاستیک در کشور گفت: هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و همچنین در این زمینه نوآوری‌های بومی ازجمله کاهش مصرف انرژی نیز صورت گرفته است.

طهماسبی درباره وضعیت حامل‌های انرژی،افزایش قیمت سموم و کود نیز گفت : برای کودهای پرمصرف، دولت یارانه می دهد و در زمینهٔ بذر نیز پیشنهاد شده این محصول در گروه کالایی 2 به دلیل دریافت ارز متقاضی، ارز نیمایی و ارز آزاد قرار گیرند و شرکت‌های واردکننده و تأمین‌کننده نیز در این خصوص تمایل به گروه کالایی دو و ردیف اول آن دارند.

او با تأکید به اینکه سموم نیز با ارز دولتی وارد می‌شوند، افزود: این کالا نیز با ارز دولتی وارد و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: تولید محصولات گلخانه‌ای تابع قیمت‌گذاری دولت نیست و در سال گذشته افرادی که تولید محصولات گلخانه‌ای داشتند شاهد رونق محصولات گلخانه‌ای و ارزش‌افزوده  این محصولات در بازار داخلی و بازارهای صادراتی بوده‌اند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید