Iranian Agriculture News Agency

در مراسم امضای تفاهم نامه مطرح شد:

تفاهم نامه همکاری سه جانبه آموزش مهارتی بهره برداران بخش کشاورزی امضا شد

آموزش ۹۰ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی

تفاهم نامه همکاری مشترک سه جانبه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان نظام مهندسی کشاورزی در چارچوب برنامه جامع آموزش مهارتی امضا شد

تفاهم نامه همکاری سه جانبه آموزش مهارتی بهره برداران بخش کشاورزی امضا شد

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: ما تمام امکاناتی را که مردم در اختیار ما قرار دادند به خودشان بازمی‌گردانیم. مهم ترین اتفاق این است که در این تفاهم نامه مرزهای دولتی را بشکنیم. 

وی افزود: سازمان تحقیقات از تلفیق دو سازمان آموزش و تحقیقات به وجود آمده و عقبه آموزشی بسیار گسترده ای دارد. امیدواریم با در اختیار قرار دادن تمامی امکانات در هر دو زمینه آموزش و تحقیقات شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: ما ۴ میلیون بهره بردار در بخش کشاورزی داریم که با احتساب خانواده‌های این افراد، جمعیت  آنها به حدود ۲۰ میلیون نفر می رسد. ما باید در زمینه آموزش به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم و به فرزندان این افراد آموزش داده شود تا بتوانند وارد بازار کار شوند.

وی افزود: قانون آموزش فنی و حرفه ای با پیگیری هایی که انجام شده بسیار پررنگ شده است و ما جلسات بسیار جدی در این زمینه انجام داده ایم. سه کارگروه در این زمینه تشکیل شده و ما همه توان خود را به کار می بریم و تمام ظرفیت های ما در اختیار بهره برداران نسل نو و کشاورزان آینده خواهد بود.

افزایش بهره‌وری یکی از راه‌های افزایش تولید است 

در ادامه این مراسم، شاهرخ رمضان نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: این تفاهم از این جهت که کاری جدید بوده و برای اولین بار میخواهیم در کنار هم قرار بگیریم؛ بسیار حائز اهمیت است. مقام معظم رهبری فرمودند: "دانش آشکار ترین ابزار اقتدار یک کشور است"، ما می‌خواهیم این نهاده دانش را در محیط کشاورزی و روستایی بچرخانیم.

وی افزود: در شرایطی قرار داریم که نیازمند رونق تولید هستیم، در مقابل این دیدگاه جامعه که کشاورزی قابل توسعه نیست مهندس حجتی بر این باور است که می‌توان این بخش را توسعه داد اما این واقعیت است که توسعه در بخش کشاورزی محدود است.

رمضان نژاد در رابطه با افزایش بهره‌وری در واحد سطح خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری یکی از راه‌های افزایش تولید است و بهره‌وری یعنی با همان سطح قابل کشت بیشترین تولید را داشته باشیم که این صورت در مسیر رونق تولید قرار گرفته‌ایم.

وی عنوان کرد: در حوزه آموزش های مهارتی در حوزه کشاورزی نباید متوقف شویم و این آموزش باید به شکل رودخانه در حرکت باشد و کشاورزی نیازمند تجهیز شدن و آموزش است. ما خوشحالیم که امروز در حال انجام این کار مهم هستیم که نتیجه آن افزایش بهره‌وری و رونق و تولید است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاکید کرد: امروز که در شرایطی هستیم که بدخواهان پیشرفت این کشور را نمی‌خواهند باید با افزایش بهره‌وری و رونق تولید نگذاریم به خواسته‌شان برسند. باید توانمندی‌های کشاورزان را به حدی ارتقا دهیم تا اگر با ارز آزاد هم محصولات کشاورزی وارد شود محصول داخلی قابل رقابت با آن باشد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی یک سازمان پشتیبان است و در حد بضاعت برنامه‌های بخش ترویج و آموزش را پشتیبانی خواهیم کرد. امروز شاهد این هستیم که آموزش تحقیقات و ترویج کشاورزی را هم مردمی کنیم و دولت تنها در حد نظارت و حمایت اقدام کند. سازمان نظام مهندسی کشاورزی هم یک سازمان آموزشی است که ۲۵ هزار نفر عضو دارد که در خدمت این کار قرار خواهند گرفت تا این سپاه و ارتش دانشی را در راه توسعه کشاورزی یش ببریم. 

هم‌افزایی و ارتباط لازمه آموزش مهارت به هنرجویان است

در ادامه این مراسم، سلیمان پاک سرشت، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: مقرر شد یک برنامه جمعی تدوین شود که در ۸ گام اجرایی نقش دستگاه ها تفکیک و مشخص شود. تقسیم کار خوبی در این زمینه صورت گرفته است و اگر پایبند به آن باشیم و متعهد عمل کنیم نتیجه خوبی خواهد داشت.

وی افزود: یکی از کارگروه های هدف و جامعه فنی و حرفه‌ای کشاورزان و آموزش این قشر است. تاکنون ۹۰ هزار نفر از آموزش های حوزه کشاورزی ما بهره مند شده اند که در ۳۸۸ کارگاه ما در سطح کشور آموزش دیدند. امیدواریم این تحرک و اراده ای که شکل گرفته با توجه به شرایط خوبی که داریم به نتیجه برسد و ثمره خوبی داشته باشد. آموزش های مهارتی بدون فعالیت های بین بخشی بی‌نتیجه است و به هم افزایی و ارتباط تنگاتنگ بین آموزش دهنده و آموزش شونده نیاز داریم.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازمه افزایش بهره‌وری است

در ادامه این مراسم همچنین سعید طاهری رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی‌وحرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در اهمیت آموزش جای تردیدی نیست اما مبنا باید آموزش‌های مهارتی باشد. در یک سیستم ناکارآمد و معیوب هرچه بودجه و هزینه شود اتلاف سرمایه است و باید در بخش کسب مهارت هزینه شود.

وی افزود: یکی از چالش‌های مهم در افزایش بهره‌وری فعالیت‌های موازی و زائد دستگاه‌ها است، بهره وری ما در دنیا جزء پایین‌ترینها است و در آموزش بهره‌وری رده پایینی داریم بنابراین رفتن به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای جزء الزامات است.

رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی‌وحرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: جای نظام ائتلافی و همگرایی در دستگاه ها در کشور خالی است. کار ائتلافی بسیار سخت است و نیاز به افرادی دارد که روحیه کار گروهی دارند. تفاهم نامه امروز می تواند پایلوت خوبی برای کارهای دیگر و همکاری های بیشتر باشد.

در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک سه جانبه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان نظام مهندسی کشاورزی در چارچوب برنامه جامع آموزش مهارتی امضا شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید