Iranian Agriculture News Agency

صادرات ۲۱۸ هزارتن خوراک دام در سال ۹۷

صادرات ۲۱۸ هزارتن خوراک دام در سال ۹۷ صورت گرفته است

صادرات ۲۱۸ هزارتن خوراک دام در سال ۹۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایانا، تورج صارمی دبیر پنجمین همایش بین المللی فیداکسپو و مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام در پنجمین همایش امروز برگزار شد، اظهار کرد: به همت تولیدکنندگان و خودکفایی در تامین خوراک دام کیفیت روز به روز افزایش یافته است. کیفیت خوراک دام ضامن سلامت غذایی است. 

وی افزود: ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ظرفیت تولید محصولات دامی را داشتیم. پیش بینی فائو از تولید محصولات پروتئینی در دنیا تا سال ۲۰۵۰،  ۱.۴ میلیارد تن انواع محصولات پروتئینی است که طبق آن میزان خوراک تولید شده باید تا ۱.۷ میلیارد تومان برسد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۸ ،  ۱.۱۲ میلیارد تن در دنیا انواع خوراک دام تولید شده و هفت کشور عمده تولید کننده آن چین، امریکا، برزیل، هند، روسیه، فرانسه، ایران و اتحادیه اروپا است که این اتحادیه شامل ۲۸ کشور می شود. بیش از ۶۰ درصد خوراک آماده در این کشورها تولید می شود.

صارمی تأکید کرد: افزایش ظرفیت مرغ و گوشت مسئله مهمی است، بیش از ۶۰ سال صنعت خوراک دام در کشور ما سابقه دارد. در سال ۸۷،  ۴۰۰ واحد با ظرفیت ۱۰ میلیون تن در کشور داشتیم که در سال ۹۷ به ۷۰۰ واحد با ظرفیت اسمی ۲۱ میلیون تن و ظرفیت واقعی ده و نیم میلیون تن رسیدن است. 

وی افزود: در طول ۱۵ سال گذشته کارخانجاتی که احداث شده اند با تکنولوژی روز دنیا و با ظرفیت ۳۰ هزار تن تولید می‌کنند و امکان رقابت از نظر تکنولوژی را با سایر کشورها دارند. از سال ۹۲ تا ۹۷ رشته تولید خوراک دام به ۱۴ درصد رسیده است در سال ۹۷ سهم تولید خوراک دام ۴۰ درصد در خوراک دام طیوری و ۶۰ درصد در انواع دیگر خوراک بوده است. همچنین میزان اشتغال موثر در این صنعت ۲۰ هزار نفر است.

 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام با اشاره به میزان تولید خوراک دام در استان ها گفت: استان‌های برتر ما در تولید خوراک دام خراسان رضوی، مازندران، فارس و اصفهان هستند. در پیش‌بینی روند توسعه ۱۵۰ واحد تولیدی به تعداد فعلی اضافه خواهد شد.

وی افزود: کیفیت تولید خوراک دام کارخانجات ما با کشورهای دنیا قابل رقابت است، در سال ۹۷ صادرات خوراک دام به ۲۱۸ هزار تن رسید که به کشورهای عراق، ترکیه، قطر، عمان، امارات، بحرین، کویت، ترکمنستان و آسیای میانه صادر شد.

صارمی تصریح کرد: اطلس خوراک دام راه اندازی شده و ۵۵۰ کارخانه اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند بستر مناسبی برای تجارب ایجاد شده و هم اندیشی با برگزاری نمایشگاه های تخصصی مانند فیداکسپو باعث افزایش مبادلات داخلی و خارجی بهبود، کیفیت خوراک دام و ایجاد بازارهای جهانی خواهد شد. همچنین انتقال دانش و تکنولوژی از دستاوردهای پژوهشگران و تولیدکنندگان و بهره گیری از علوم و تکنولوژی نوین و بهبود ضریب تبدیل در جیره های غذایی از محورهای کارگاه های آموزشی در این نمایشگاه ها است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید