Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح زیتون پیش بینی کرد:

پیش بینی افزایش 20 درصدی تولید زیتون

پیش بینی می شود با حداقل 20 درصد افزایش، 120 هزار تن میوه زیتون در سال جاری تولید شود.

پیش بینی افزایش 20 درصدی تولید زیتون

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح زیتون کشور در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این مطلب افزود: امسال تولید 8 هزارتن روغن زیتون نیز در کشور برآور شده است.

مهندس رحمت اله پریچهر خاطر نشان کرد که سال 97 حدود 102 هزار تن میوه زیتون و 7 هزار تن روغن زیتون تولید شد.

وی سطح باغات زیتون بارور و غیر بارور در کشور را 90 هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: از این سطح نزدیک به 56 هزار هکتار باغات بارور هستند.

پریچهر گفت: سال گذشته بیش از دو هزار هکتار توسعه باغ زیتون و 3650 هکتار اصلاح و نوسازی، هرس و تغذیه باغات را داشتیم.

وی ادامه داد: در سال 98 نیز بیش از 2500 هکتار برنامه توسعه باغات جدید در مناطق مستعد و 3700 هکتار اصلاح و نوسازی باغات از طریق تغذیه، هرس، بهبود روش های آبیاری به منظور افزایش عملکرد تولید خواهیم داشت.

مجری طرح زیتون کشور با بیان این که باغدار نمونه سال 97 حدود 30 تن در هکتار دانه زیتون برداشت کرد: اذعان داشت: بخش عمده ای از باغات ما بیش از 5 تن در هکتار تولید دارند که با توجه به قیمت ها، تولید 5 تن در هکتار برای باغداران اقتصادی است.

وی افزود: اولویت ما توسعه ارقام روغنی زیتون است به ویژه که امسال نیز ارز دولتی به واردات روغن زیتون اختصاص داده نشده است.

پریچهر ادامه داد: پیش بینی می شود قیمت روغن زیتون در سال جاری از نظر اقتصادی و معیشتی برای باغداران به صرفه باشد.

وی مصرف سالانه روغن زیتون در ایران را 12 هزار تن عنوان و تصریح کرد: سال گذشته  3500 تن روغن زیتون وارد کشور و مابقی آن از طریق تولید داخلی تامین شد.

مجری طرح زیتون کشور میزان تولید روغن زیتون در سال 96 را بیش از 5 هزار تن عنوان کرد.

وی گفت: واردات روغن زیتون از کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و یونان صورت می گیرد.

پریچهر اظهار داشت: اسپانیا به لحاظ تولید میوه و روغن زیتون مقام نخست و ایران در تولید کنسرو زیتون مقام دهم دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی خاطر نشان کرد که در دنیا سالانه بیش از 17 میلیون تن میوه زیتون و 3.3 میلیون تن روغن زیتون تولید می شود.

وی در عین حال برگزاری دوره های تخصصی، ارایه مشاوره های فنی و کارشناسی به باغداران زیتون،ارایه نهال های یارانه دار و اصلاح و توسعه باغات زیتون را از برنامه های این دفتر برای بهبود شرایط کمی و کیفی تولید برشمرد.

پریچهر گفت: برای توسعه 2500 هکتار سطح باغات در سال جاری، نهال یارانه دار در اختیار باغداران قرار می گیرد و آنان می توانند با مراجعه به شهرستان مربوطه و ارایه مستندارت لازم، نهال یارانه دار دریافت کنند.

وی به راه اندازی باشگاه تولید کنندگان زیتون با عملکرد بیش از 5 تن در هکتار نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نزدیک به 460 نفر واجد شرایط برای عضویت در این باشگاه شناسایی شده اند.

مجری طرح زیتون کشور گفت: ما برای اعضای این باشگاه برنامه های آموزش هرس، پیوند و تغذیه را داریم و کار آموزش به طور جدی در همه مناطق تولید در راستای افزایش عملکرد کمی و کیفی تولید صورت خواهد گرفت.

وی در عین حال تعداد بهره برداران زیتون را 40 هزار نفر در کشور عنوان کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید