Iranian Agriculture News Agency

‌وزیر جهاد کشاورزی:

چابهار بهشت گمشده ایران است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای چهار فصل و منحصر به فرد منطقه، چابهار بهشت گمشده ایران است.

چابهار بهشت گمشده ایران است

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، مهندس محمود حجتی امروز در دومین روز از سفر خود به استان سیستان و بلوچستان و در جریان بازدید از گلخانه تحقیقاتی پرورش نهال کشت بافتی آناناس در چابهار با بیان این مطلب، افزود: وضعیت گرمایی و تابش نور خور‌شید در شهرستان چابهار، بهترین شرایط را برای توسعه و تولید گیاهان گرمسیری فراهم کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که تولید محصولات گرمسیری از نظر اقتصادی، درآمدزایی و ایجاد اشتغال ارزش افزوده بالایی دارد، تصریح کرد: با توجه به باغات انبوه ایجاد شده موز و انبه، اگر بتوانیم به طور صحیح از منابع این منطقه استفاده کنیم، بدون استفاده از انرژی می توانیم درآمد مردم منطقه و ثروت ملی را افزایش دهیم.

وی با اشاره به واردات نهال آناناس از دو سال قبل و طی شدن مراحل قرنطینه ای و انجام مطالعات و تحقیقات توسط پژوهشگران داخلی افزود: نهال آناناس از طرق مختلف در حال تکثیر شدن و بخش عمده ان از طریق کشت بافت در حال توسعه یافتن است تا مشکلات واردات و قرنطینه را نداشته باشیم.

حجتی گفت: در حال حاضر، میوه آناناس از خارج وارد می‌شود ولی با توجه به سازگار بودن این گیاه نسبت به کم آبی و شرایط اقلیمی منطقه، فوق العاده جای توسعه دارد حتی در باغچه خانگی؛ همچنین تولید آناناس در داخل کشور با در نظر گرفتن قیمت آن در بازار درآمد خوبی دازد و بسترساز رونق اقتصادی و تولید خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شرایط اقلیمی چابهار تاکید کرد: توسعه گلخانه در چابهار باید انجام شود زیرا تولید محصولات گلخانه ای در این منطقه هیچ گونه انرژی نیاز ندارد.

بر اساس این گزارش، در قالب طرح بررسی سازگاری آناناس و به منظور توسعه کشت آن در کشور تعداد ۵ هزار اصله نهال کشت بافتی آناناس از کشور هندوستان وارد شد.

در حال حاضر ۸۰۰ اصله نهال در این ایستگاه تحقیقاتی در چابهار و ۲۵۰۰ اصله نیز در ایستگاه تحقیقات باهوکلات به منظور تولید پاچوش و میوه  نگهداری می شود و بقیه نهال های وارداتی به پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات ارسال شده است.

این طرح با حمایت و همکاری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات علوم باغبانی و سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید