Iranian Agriculture News Agency

تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر توسعه فرهنگ جهادی برای افزایش تولید ثروت ملی

وزیر جهاد کشاورزی بر توسعه فرهنگ و فعالیت گروه ها و تشکل های جهادی برای کمک به مردم مناطق و افزایش تولید ثروت ملی تاکید کرد.

تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر توسعه فرهنگ جهادی برای افزایش تولید ثروت ملی

به گزارش ایانا، محمود حجتی امروز سه شنبه در نشستی با عنوان نقش تشکل های جهادی در رونق تولید، زمینه های فعالیت و همکاری گروه ها و تشکل های جهادی با مردم در عرصه های کشاورزی را بر شمرد و گفت: در حوزه آبخیزداری و قنوات، بسترهای فراوانی برای فعالیت تشکل های جهادی وجود دارد و امروز ما خیرین آبخیزداری داریم و روستاییان و بهره برداران مشارکت خوبی در این زمینه داشته اند.

وی افزود: با اختصاص منابع مالی از صندوق توسعه ملی به آبخیزداری که توسط دولت و عنایت مقام معظم رهبری صورت گرفته، بسترهای فراوانی در سطح کشور برای انجام کار در این زمینه به وجود آمده است.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد قنوات نیز اظهار داشت: دولت منابعی را برای احیا و مرمت قنوات تخصیص داده و انجمن خیرین آب نیز در حال تشکیل است و این در حالی است که در چند دهه گذشته قنوات مورد بی مهری و یا کم مهری بود.

وی قنوات را سرمایه گرانبهایی در حوزه آب کشور دانست و تصریح کرد: وزارت نیرو بر خلاف دهه های گذشته اعلام کرده که قنوات، بهترین شیوه استفاده از آب های زیر زمینی هستند ضمن آن که سازگار با محیط زیست می باشند و به تعادل بخشی آب های زیرزمینی کمک می کنند.

حجتی افزود: قنوات از جمله حوزه هایی است که گروه ها و تشکل های جهادی از طریق آن می توانند به مردم روستا و کشاورزان کمک کنند.

وی در عین حال به صندوق های خرد زنان روستایی اشاره کرد و گفت: صندوق خرد زنان روستایی به ویژه در دو استان فارس و هرمزگان توسعه پیدا کرده و از منابع این صندوق ها می توان در زمینه صنایع دستی، بسته بندی محصولات تولید شده و صنایع خرد غذایی استفاده کرد و گروه های جهادی می توانند در بازار رسانی محصولات اعضای این صندوق ها و سایر کارها مددکار باشند.

وزیر جهاد کشاورزی، گیاهان دارویی و از جمله خارشتر را از دیگر بسترهای فعالیت تشکل های جهادی در بخش کشاورزی عنوان کرد و اذعان داشت: تامین علوفه برای دام یکی از مشکلات جدی کشور است و ما در تامین علوفه های فشرده محدودیت هایی به لحاظ کمبود آب داریم، اما می توانیم علوفه های حجیم و خشبی تولید کنیم.

وی ادامه داد: پروتیین خارشتر 10 درصد است و نیاز به زمین و کویر دارد که ما از آن برخوردار هستیم و کمک به کشت این گیاه می تواند جزو برنامه ها و فعالیت های گروه های جهادی باشد.

حجتی با بیان این که ظرفیت های فراوانی برای تولید گیاهان دارویی با توجه به عرصه های طبیعی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: تقاضا برای این محصولات در بازارهای جهانی زیاد است.

وی با اشاره به کشت  4 هزار هکتار گل محمدی در کشور در سال گذشته، گفت: در حال حاضر سطح کشت گل محمدی در ایران به 24 هزار هکتار رسیده  در حالی که در کل دنیا  15 هزار هکتار مزرعه گل محمدی وجود دارد.

حجتی با اشاره به آغاز طرح احداث گلخانه های کوچک مقیاس و خانوادگی در سال گذشته نیز و اظهار داشت: طرح گلخانه های کوچک مقیاس با هدف اشتغالزایی و کمک به درآمد روستاییان در حال اجرا است و این گلخانه ها را می توان با سرمایه  50 میلیون تا  100میلیون تومان احداث کرد و گروه های جهادی نیز می توانند در این راستا با مردم همکاری مشترک داشته باشند.

وی بخش عشایر و دام های پربازده را از دیگر بسترهای کمک به مردم و توسعه فرهنگ ایثار و جهاد دانست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید