Iranian Agriculture News Agency

اجرای عملیات آبخوانداری راهکار تقویت مخازن آب های زیر زمینی کشور

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به کسری ۱۲۵ میلیارد متر مکعبی مخازن آب‌های زیر زمینی در کشور گفت: هم اکنون بیلان سفره های آب زیر زمینی کشور به دلیل برداشت از موجودی مخازن منفی است.

اجرای عملیات آبخوانداری راهکار تقویت مخازن آب های زیر زمینی کشور

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان جنگل ها، خسرو شهبازی با بیان این که عملیات آبخیزداری یکی از اقدامات اثرگذار در حفظ آب و خاک کشور است افزود: بطورکلی با اقداماتی از قبیل پوشش گیاهی در مراتع، مزارع و همچنین ایجاد سازه های آبخیزداری می تواند نقش مهمی در کنترل روان آب ها، نفوذ آب به داخل خاک وتقویت سفره های آب زیر زمینی داشت و از فرسایش خاک جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون 53,5 درصد آب مورد نیاز مصارف آشامیدنی، صنعتی و کشاورزی در کشور از آب های زیر زمینی تامین می شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بالای 500 میلیارد متر مکعب حجم ذخایر آب زیر زمینی کشور است.

وی افزود: متاسفانه این حجم رو به کاهش است به نحوی که سالانه 5,7 میلیارد متر مکعب از سفره های آب های زیر زمینی برداشت های اضافی صورت می گیرد.

شهبازی تصریح کرد: هم اکنون بیلان سفره های آب زیر زمینی کشور به دلیل برداشت از موجودی مخازن منفی است.

وی ضمن اشاره به کسری 125 میلیارد متر مکعبی مخازن آب های زیر زمینی در کشور گفت: یکی از اقداماتی که می تواند نقش اساسی در جلوگیری ازفرونشست زمین و تخریب این مخازن داشته باشد عملیات آبخوانداری است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: اهمیت آبخوان های موجود در کشور بسیار بالاست.

وی اظهارداشت: طبق مطالعات صورت گرفته 64 میلیون هکتار از مناطق کشور مستعد عملیات آبخوانداری یا تغذیه سفره های آب های زیر زمینی است که از این میزان حدود 11,2 میلیون هکتار از وسعت مملکت در مرحله اول برای این کار مستعد است.

شهبازی در ادامه یادآورشد: بر اساس مطالعات پژوهکشده آبخیزداری به ازای هر هکتار آبخوانداری 1000 متر مکعب در سال می توان ذخیره آب در زمین داشت بنابراین اگر این طرح اجرا شود سالانه ضمن ذخیره 11 میلیارد متر مکعب آب می توان حجم آبخوان ها را تقویت و عمده آبخوان های دارای بیلان منفی را به نوعی نجات داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید