Iranian Agriculture News Agency

ماکنعلی:

تاثیر سازماندهی آزمایشگاه‌های کشور در کاهش بیماری‌های دام و طیور

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: تعداد آزمایشگاه‌های دولتی دامپزشکی ایران 114 واحد است که سیاست تجمیع آزمایشگاه ها در دستور کار سازمان است.

تاثیر سازماندهی آزمایشگاه‌های کشور در کاهش بیماری‌های دام و طیور

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، علی صفر ماکنعلی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور  اولین جلسه هم اندیشی کارکنان مرکز ملی تشخیص درسال ۹۸ اظهار کرد: راهبرد سازمان دامپزشکی کشور حرکت در قالب برنامههای سازماندهی آزمایشگاههای کشور برای مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با سرعت بخشیدن به تشخیص این بیماری و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی میزان بیماری کاهش یافته است تا جایی که هم اکنون ارزان‌ترین غذا در سطح کشور ما مرغ و تخم مرغ شده است. 

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: هم اکنون بیماری‌هایی مثل تب برفکی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مشمشه در حد مناسب کنترل شده و در سال جدید برای بیماری‌های سالمونلا، نیوکاسل و مشمشه برنامه راهبردی ملی کنترل اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای بحث آزمایشگاهی در سازمان دامپزشکی کشور، شورای مدیران معاونت بهداشتی تشکیل شده و رئیس مرکز ملی تشخیص در همه این جلسات حضور داشته است تاکید کرد: بدون نظر رئیس مرکز ملی تشخیص، هیچ دستورالعملی به استانها ابلاغ نگردیده است. 

ماکنعلی درباره دستورالعمل‌های بهداشتی قرنطینهای سازمان دامپزشکی گفت: با رویکرد اصلاح آنها به سمت مطابقت دادن دستورالعمل‌ها با پروتکل‌های بین المللی هستیم که لازم است در آزمایشگاه‌ها هم روش‌های آزمون به روزرسانی شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در همین زمینه ابراز امیدواری کرد تا حقوق و مزایای کارکنان اصلاح شده و از ظرفیت و توانمندی افرادی که در مرکز ملی تشخیص فراوان هستند، استفاده مناسب‌تری شود.

وی درخصوص تغییرات انجام شده در دستورالعمل‌های بهداشتی قرنطینه‌ای عنوان‌کرد: با توسعه اقدامات بهداشتی، مرزهای ایران با ترکیه برداشته شده و جابجایی دام و فراورده‌های خام دامی بین ایران و ترکیه آزادانه بر اساس پروتکل های بهداشتی  منعقده دو جانبه انجام می‌پذیرد. 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، سخت‌ترین کار در سیستم بهداشتی را کار در آزمایشگاه دانست و افزود: ابزار تخصصی تصمیم‌گیری درمعاونت بهداشتی و پیشگیری آزمایشگاه است. 

در ادامه این مراسم محمد حبیبی، رئیس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های کشور و مطالعات کاربردی با خیرمقدم‌گویی به میهمانان در ابتدا از حمایت‌های علی‌صفر ماکنعلی از حوزه آزمایشگاه مرکز تشخیص تشکر کرد و گفت: هم اکنون شبکه آزمایشگاهی دامپزشکی کشور با حدود 120 آزمایشگاه ممیزی شده بخش خصوصی، مراکز دانشگاهی یا تحقیقاتی با سازمان دامپزشکی کشور همکاری می‌کند.

وی عنوان کرد: با پیگیری انجام شده در سال گذشته دستگاه‌های بدون استفاده آزمایشگاهی را بین استانها جابجا کردیم تا از صرف هزینه اضافه برای خرید دستگاه‌های جدید پرهیز شود.

حبیبی با بیان اینکه در بحث تمرکززدایی توفیقات خوبی حاصل شده و با ارسال حدود 100 روش آزمون (sop) از توان آزمایشگاه‌‍‌های کشور به خوبی استفاده شده است، افزود: همچنین استراتژی تمرکز زدایی در پیش گرفته شده که نیاز به رونق آزمایشگاه های بخش غیردولتی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 40 دوره آموزشی ملی و انفرادی در سطح کشور برگزار شده است تا شاهد هماهنگی بیشتر در روشهای آزمون و پاسخ آزمایش‌ها باشیم، اظهار‌کرد: همچنین با همکاری آزمایشگاه‌های همکار، مدت زمان پاسخگویی نتایج آزمون را که گاهی تا 7 ماه به طول می‌انجامید، به کمتر از 45 روز در بخش کنترل کیفی دارو و واکسن رسانده شده و در سایر بخش‌ها به کمتر از دو هفته رسیده که جا دارد از زحمات و دلسوزی همکاران و کارشناسان تشکر کرد.

حبیبی درخصوص برنامه های سال ۹۸ به تصمیم توسعه تمرکز زدایی و آموزش های تخصصی اشاره و عنوان کرد: حدود 100 نیروی معین برای همکاران مرکز در سطح ادارات کل پیش بینی و آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی اختصاصی برای آنان را داریم. رئیس مرکز ملی تشخیص، موفقیت‌های کسب شده را نتیجه تلاش و همدلی همکاران مرکز ملی دانست و خواستار حمایت بیش از پیش از آنان توسط مسئولین سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید