Iranian Agriculture News Agency

تمامی دام های استان بوشهر پلاک کوبی و هویت گذاری می شوند

تمامی دامداران موظفند نسبت به پلاک کوبی و هویت گذاری دام های خود اقدام و آمار اطلاعات دام های خود را به طور مستمر در سامانه هویت گذاری ثبت و تغییرات آن را به روز نمایند.

تمامی دام های استان بوشهر پلاک کوبی و هویت گذاری می شوند

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی استان بوشهر،محمدصادق یزدان شناس گفت: براساس شیوه نامه مصوب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور که در اواخر بهمن ماه سال گذشته به تصویب رسید تمامی دامداران موظفند نسبت به پلاک کوبی و هویت گذاری دام های خود اقدام و آمار اطلاعات دام های خود را به طور مستمر در سامانه هویت گذاری ثبت و تغییرات آن به روز نمایند.

یزدان شناس افزود: براساس این شیوه نامه، هرگونه خرید، فروش، نگهداری و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع و در صورت مشاهده به عنوان قاچاق محسوب می شود. همچنین خریدار و فروشنده موظفند خرید و فروش دام های خود را در سامانه هویت گذاری دام ثبت کنند.

وی اظهار داشت : مهلت پلاک گذاری و هویت دار کردن برای دام های سنگین شش ماه و برای دام های سبک یکسال از زمان تصویب می باشد که بر این اساس برای دام های سنگین تا پایان مرداد ماه و برای دام های سبک تا پایان بهمن ماه سال جاری است.

یزدانشناس گفت: با توجعه به اینکهاستان بوشهر در گروه الف استانهای کشور ( استان های مرزی ) قرار دارد، جابجایی دام در داخل استان و همچنین بین استان های همجوار منوط به اخذ سند حمل بار ( بارنامه بر خط ) از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و گواهی حمل بهداشتی دام از سازمان دامپزشکی اسن.

یزدان شناس بیان داشت: در حال حاضر 33 شرکت تخصصی هویت گذاری و کارگزار بیمه، کار پلاک کوبی و هویت گذاری دام را در سراسر استان انجام می دهند و می توانند با مراجعه به یکی از این شرکت ها نسبت به پلاک کوبی و هویت گذاری دام های خود اقدام کنند.

وی افزود: در طرح هویت گذاری دام از پلاک گوش با شماره های ثبت بین المللی 15 رقمی که توسط کمیته بین المللی ثبت حیوانات موسوم به icar تعیین شده، استفاده می شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در پایان اظهار داشت: از مهمترین مزایای هویت گذاری دام را ثبت کد گله و احراز مالکیت دامدار، ثبت مشخصات تکمیلی و اطلاعات تولیدی و تولید مثلی، فعالیتهای اصلاح نژادی، کنترل همخونی در گله، مدیریت خدمات بهداشتی و دامپزشکی نظیر واکسیناسیون، خدمات بیمه ای دام، قرنطینه، کشتار و مبارزه با قاچاق دام، اعلام نمود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید