Iranian Agriculture News Agency

ملخ‌های مراکشی آسیبی به کشاورزی گیلان نزدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: مبارزه و پایش کانون‌های ملخ مراکشی در گیلان همچنان در حال انجام است.

ملخ‌های مراکشی آسیبی به کشاورزی گیلان نزدند

 

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان مهندس درجانی با بیان اینکه بخش کشاورزی گیلان از ظرفیت های مهم کشور برای تولید انواع محصولات کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: گیلان استان اول در تولید برنج با کیفیت کشور است و امسال با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۷۵۰ هزار تن برنج سفید با کیفیت در گیلان تولید شود.

وی افزود: امسال شرایط ذخیره آب سد سفید مطلوب است و علاوه بر این منبع آبی، در بیش از ۵۰ نقطه استان آب بندانها بازسای شده‌اند تا ذخیره خوبی برای تکمیل زنجیره آبی شالیزارهای استان باشند.

درجانی ادامه داد: علاوه بر تامین آب شالیزارها به میزان کافی این سازمان برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های تولید برنج دارد و برای این امر تجهیز و نوسازی شالیزارهای برنج همواره در حال انجام است.

وی تصریح کرد: ۱۸۰ هزار هکتار از ۲۳۶ هزار هکتار شالیزارهای گیلان قابلیت تجهیز و نوسازی دارند و تاکنون ۸۶ هزار هکتار از اراضی  نوسازی شده‌اند و ۱۲۰۰ هکتار در حال انجام است.

وی گفت: طی دو سال آینده برنامه داریم ۲۰ هزار هکتار دیگر از شالیزارهای گیلان تجهیز و نوسازی شوند.

ایشان با اشاره به اینکه گیلان در سهم اشتغال بخش کشاورزی کشور رتبه چهارم را از آن خود کرده است، گفت: با توجه به رغبت سرمایه‌گذاری این بخش در استان انتظار می‌رود این سهم شتاب بیشتری به خود بگیرد.

وی با اشاره به اینکه برای فروش بهتر محصولات کشاورزی نیاز به افزایش زیرساخت‌ها و امکانات داریم، گفت: سردخانه‌ها یکی از امکانات مهم در این حوزه محسوب می‌شوند و در حال حاضر ظرفیت سردخانه‌های گیلان ۳۰۰ هزار تن است و ما برنامه داریم برای افزایش ۲۰۰ هزار تن دیگر به ظرفیت سردخانه‌های استان تهمیدات لازم اندیشیده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از ظهور خوشه‌های طلایی برنج در شالیزارهای گیلان خبر داد و گفت: خوشبختانه ملخ‌های مراکشی نتوانستند آسیبی به بخش کشاورزی گیلان وارد کنند.

وی افزود: از آنجایی که ملخ مراکشی یک آفت عمومی محسوب می‌شود و پایش و مبارزه با آن بر عهده دولت است، برای مبارزه با این آفت در گیلان اقدامات مناسبی انجام شد.

مهندس درجانی گفت: گیلان از استان‌های پیشرو در مبارزه با ملخ مراکشی است و تاکنون ۱۴۷ هزار هکتار از مزارع پایش انجام شده و در ۵۰۰۰ هکتار از مزارعی که هجوم ملخ‌های مراکشی در آن مشاهده شده بود مبارزه لازم انجام شد.

وی افزود: همچنان اکیپ‌های مختلف در بخش کشاورزی در حال مبارزه با این آفت عمومی هستند و همچنان پایش و مبارزه با ملخ‌های مراکشی در استان در حال انجام است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید