Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

افزایش صادرات قارچ خوراکی در فروردین ۹۸

آمار مسمومیت با قارچ در سال جدید به صفر رسید

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی گفت: با توجه به اقدامات انجام یافته از نیمه دوم سال ۹۷ و ابلاغ برنامه اجرایی پیشگیری از بروز مسمومیتهای ناشی از مصرف قارچهای وحشی سمی و اجرایی شدن آن در استانها خوشبختانه در سه ماهه اول ۹۸ تاکنون گزارشی از مرگ هموطنان نداشتیم.

افزایش صادرات قارچ خوراکی در فروردین ۹۸

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی در گفتگو با خبرنگار ایانا، در خصوص میزان صادرات قارچ در سه ماهه سال ۹۸ اظهار کرد: در فروردین سال ۹۸میزان صادرات قارچ خوراکی 417  تن بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 72 تن افزایش صادرات داشته ایم. ارزآوری این محصول هم با 77 هزار دلار افزایش به 769هزار دلار رسید.

وی در رابطه با بروز مشکل مسمومیت با قارچ در سال گذشته خاطرنشان کرد: در بهار سال ۹۷ به دلیل وقوع مسمومیت های ناشی از برداشت و مصرف قارچ های وحشی از عرصه های مرتعی و جنگلی برای تعدادی از هموطنان در بیش از ۱۶ استان کشور مشکلات متعددی ایجاد شد.

تقوی در ادامه افزود: ضمن این که بروز این مشکل موجب ایجاد تردید در مصرف کنندگان در خصوص مصرف قارچ های خوراکی پرورشی، افت قیمت و فروش این قارچ های خوراکی به مدت دو ماه و ایجاد ضرر و زیان برای تولید کنندگان قارچ خوراکی شد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی تاکید کرد: بر این اساس و به منظور پیشگیری از وقوع مجدد این مسمومیت ها و مشکلات در سال ۹۸، کارگروه ویژه برنامه ریزی برای پیشگیری از مسمومیتهای مصرف قارچ وحشی خودرو در بهمن ماه سال ۹۷ تشکیل و برنامه اجرایی پیشگیری از مسمومیتهای ناشی از قارچ های وحشی در استان های هدف تدوین و به استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گیلان، گلستان، زنجان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد و دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت کشور، وزارت بهداشت و سازمان هلال احمر اطلاع رسانی شد.

وی افزود: در برنامه اجرایی مذکور اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از جمله انجام مکاتبات، تشکیل کارگروههای ستادی و استانی، آموزش و اطلاع رسانی از طریق نصب تابلوهای هشدار دهنده در رویشگاهها قارچهای سمی در استانها، توزیع بروشورها، انجام مصاحبههای خبری ستادی و استانی پیشبینی و اجرا شد.

تقوی با ابراز تاسف از  حوادث سال ۹۷ اذعان داشت: مسمومیت ناشی از قارچهای وحشی سمی در سال ۹۷ منجر به مرگ ۲۱ نفر و مسمومیت بیش از ۱۵۰۰ نفر از هموطنان شد که با توجه به اقدامات انجام یافته از نیمه دوم سال ۹۷ و ابلاغ برنامه اجرایی پیشگیری از بروز مسمومیتهای ناشی از مصرف قارچهای وحشی سمی و اجرایی شدن آن در استانها خوشبختانه در سه ماهه اول ۹۸ تاکنون گزارشی از مرگ هموطنان نداشتیم.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی تشریح کرد: از جمله اقداماتی که برای افزایش مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور از طریق انجمن قارچ خوراکی و تولید کنندگان آن انجام گرفته است تبلیغات و تیزرهای تلویزیونی، برگزاری برنامه‌های تلویزیونی آشپزی با قارچ خوراکی، نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراههای پرتردد، ایستگاه‌های  مترو و تنوع بخشی به تولیدات قارچ و فرآورده‌های آن است که با عث شد میزان استقبال مردم و مصرف قارچ خوراکی افزایش یابد که با توجه به ارزش و پروتئین قابل توجه قارچ خوراکی، این محصول میتواند در شرایط اقتصادی کنونی و افزایش هزینه گوشت قرمز به عنوان مکمل خوبی در وعده‌های غذایی هموطنان بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید