Iranian Agriculture News Agency

افزایش ضریب خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی با اجرای طرح زهکشی در استان‌های مازندران و گیلان

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر طرح زهکشی و عملیات شبکه آبیاری در دو استان مازندران و گیلان طی سه سال به اتمام برسد، ضریب خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی افزایش می‌یابد.

افزایش ضریب خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی با اجرای طرح زهکشی در استان‌های مازندران و گیلان
 
به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، علی‌مراد اکبری سه شنبه شب در نشست بررسی طرح جامع زهکشی اراضی مازندران در ساری افزود: در حالی که طرح زهکشی و شبکه آبیاری ارزان‌ترین و مؤثرترین روش استفاده از آب و خاک کشاورزی محسوب می‌شود، اما طرح‌های جامع مطالعاتی آن همراه با عدد و رقم که بتواند توجیه اقتصادی قوی داشته باشد به وزارت جهاد کشاورزی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: استان مازندران و گیلان بهترین شرایط را برای گسترش کشت دوم و حتی سوم دارند، اما بی‌توجهی به اجرای طرح زهکشی، ایجاد شبکه‌های آبیاری و مرمت و بهسازی آببندان ها سبب شد تا حتی در تداوم کشت اول با مشکلات جدی مواجه شویم.

ضرورت جلوگیری از تخریب ساختمان خاک کشاورزی

معاون وزیر در امور آب و خاک، نسبت به آلودگی و تخریب ساختمان خاک کشاورزی استان‌های شمالی ابراز نگرانی کرد و گفت: به دلیل این که عملیات زهکشی و شبکه آبیاری در این منطقه مورد توجه قرار نگرفته است، ساختمان خاک زمین‌های شالیزاری در شش ماه اول سال با انجام کشت برنج و در شش ماه دوم سال در اثر غرقابی بودن دچار مشکل اساسی شده است.

این مقام مسوول با طرح این پرسش که چرا طرح زهکشی زمین‌های شمالی در مازندران و گیلان عملیاتی نشده است، گفت: بررسی‌های این معاونت نشان می‌دهد که هنوز دست اندرکاران استان‌های شمالی به رغم تاکید وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته‌اند توجیه اقتصادی قوی برای طرح‌های زهکشی ارائه دهند.

وی افزود: از دو سال پیش که به دستور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی کشت برنج فقط در دو استان مازندران و گیلان مورد تاکید قرار گرفت و در قالب یک مصوبه دولت ابلاغ شده است، اهمیت زهکشی و ایجاد شبکه آبیاری نیز مورد توجه جدی قرار گرفت.

لزوم تهیه طرح توجیه اقتصادی عملیات زهکشی و شبکه آبیاری زمین‌های کشاورزی مازندران و گیلان

اکبری توضیح داد: بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی، امسال باید طرح توجیه اقتصادی عملیات زهکشی و شبکه آبیاری زمین‌های کشاورزی مازندران و گیلان تهیه تا طرح ایجاد ردیف اعتباری مستقل در دولت و مجلس مطرح شود.

وی افزود: معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی باید با عدد و ارقام ضرورت انجام عملیات زهکشی را در زمین‌های شمالی و نقش آن در خوداتکایی محصولات کشاورزی، حفظ ساختمان خاک و درآمد کشاورزان توجیه کند.

شرایط آب و خاک گیلان و مازندران با هلند برابری می‌کند

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با همسان دانستن شرایط استان مازندران و گیلان با کشور هلند، افزود: این که چرا کشاورزان و مردم این دو استان به رغم ظرفیت بالای کشاورزی ثروتمند نیستند، جای تعجب دارد.

اکبری گفت: خاک، آب و هوای استان‌های شمالی بی‌نظیر است و اکنون کشت دانه‌های روغنی در استان‌های مختلف به جز شمال ایران در قالب کشت جایگزین گندم و دیگر علوفه‌ها رواج یافته است و با انجام عملیات زهکشی و شبکه آبیاری در مازندران و گیلان علاوه بر حفظ ساختمان خاک، کشت دانه روغنی کلزا می‌تواند به عنوان کشت دوم در سطح وسیع تا ۲۵۰ هزار هکتار افزایش بیابد.

وی افزود: کشور هلند با ایجاد زنجیره تولید و جلوگیری از خام‌فروشی سالانه تا ۸۰ میلیارد یورو صادرات دارد و به جرأت می‌توان گفت که اگر طرح زهکشی و عملیات شبکه آبیاری در این دو استان مازندران و گیلان طی سه سال به اتمام برسد، در تولید دانه روغنی که اکنون تا ۸۵ درصد وابسته به واردات هستیم، خودکفا خواهیم شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید