Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی:

افزایش 15 برابری تولید گوشت مرغ در 40 سال اخیر

ایانا-کشاورزی: تولید شیر کشور در سال ۵۷ برابر با دو هزار ۶۲۰ تن بوده که این رقم در سال ۹۷ به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده که افزایش ۴.۱ برابر داشته. تولید گوشت قرمز در سال ۵۷ هم به میزان ۳۹۰هزار تن بوده که در سال ۹۷به ۸۶۰هزار تن رسیده. همچنین گوشت مرغ در سال ۹۷برابر با ۱۶۰هزار تن بوده که در سال ۹۷ به دو میلیون و ۴۰۰هزار تن رسیده و افزایش۱۵ برابری داشته است.

افزایش 15 برابری تولید گوشت مرغ در 40 سال اخیر

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی کشور با مقایسه پیشرفت‌های حاصل شده در بخش دامی طی ۴۰سال گذشته گفت: «تولید شیر کشور در سال ۵۷ برابر با دو هزار ۶۲۰ تن بوده که این رقم در سال ۹۷ به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده که افزایش ۴.۱ برابر داشته. تولید گوشت قرمز در سال ۵۷ هم به میزان ۳۹۰هزار تن بوده که در سال  ۹۷به ۸۶۰هزار تن رسیده. همچنین گوشت مرغ در سال ۹۷برابر با ۱۶۰هزار تن بوده که در سال ۹۷ به دو میلیون و ۴۰۰هزار تن رسیده و افزایش۱۵ برابری داشته است. تولید تخم مرغ به صورت سنتی و صنعتی در سال ۵۷ به میزان ۱۶۰هزار تن بوده که در سال ۹۷ به ۹۰۰هزار تن رسیده و رشد ۵.۶ برابری داشته. همچنین تولید عسل در سال ۵۷ به میزان ۶۶۰۰ تن بوده که این میزان به ۸۸هزار تن افزایش یافته است.»

به گزارش ایانا، مرتضی رضایی، در جمع خبرنگارانی که از شرکت تولید دامی اجداد سپیدان واقع در منطقه ورامین تهران بازدید کردند با اشاره به سرانه مصرف پروتئین ایرانیان در سال ۹۷افزود: «سرانه مصرف شیر ۱۱۵کیلوگرم، گوشت قرمز ۱۲کیلوگرم، مرغ ۲۹ کیلوگرم، تخم مرغ ۱۱ کیلوگرم و عسل یک کیلوگرم است. هر ایرانی در سال ۹۷ با احتساب واردات روزانه ۲۹.۵گرم پروتئین مصرف می‌کند. همچنین سرانه مصرف شیلات هر ایرانی در روز ۳۶گرم است.»

رضایی ادامه داد: «در سال۹۷ تعداد ۵۳ واحد جدید برای دام سبک و ۶۰واحد جدید به ظرفیت ۱۱۰هزار راس برای دام سنگین احداث شد. تعداد دام‌هایی که در سه سیستم پرورش نژادبومی، پرورش خالص و آمیخته در سال ۹۷ تحت تاثیر اصلاح نژادی قرار گرفتند به میزان ۵۰ هزار راس بوده. پیش بینی شده در افق ۱۴۰۰ این رقم به ۳۴۰ هزار راس برسد. همچنین قرار است تولید شیر بز به میزان ۴۶۰ هزار تن و گوشت قرمز ۲۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰افزایش یابد.»

او افزود: «پرورش صنعتی گوسفند در سال۹۷به میزان۶۰هزار راس بوده که در افق ۱۴۰۰ قرار است به ۸۰۰هزار راس برسد.»

او در پایان افزود: «پرورش نژادهای گاو دو منظوره (هم شیری و هم گوشتی) یکی دیگر از پروژه‌هایی است که با موفقیت رخ داده.  در زمینه تولید گوشت شتر نیز در سال ۹۷ حدود ۱۲ هزار تن گوشت شتر و بیش از ۱۸هزار تن شیر شتر تولیدات کشور بوده است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید