Iranian Agriculture News Agency

ایران دومین پرورش‌دهنده شترمرغ در دنیا

افزایش تولید شترمرغ به ۲۰۰ هزار قطعه در افق 1400

ایانا-کشاورزی: مزیت اقتصادی خوبی در این صنعت نهفته، بزرگترین مزیت آن مربوط به گوشت قرمز شترمرغ است که سودآوری بالایی دارد. همچنین لازم است که در افق ۱۴۰۰وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی شده میزان شتر مرغ پرواری در کشور به ۲۰۰هزار قطعه افزایش یابد.

افزایش تولید شترمرغ به ۲۰۰ هزار قطعه در افق 1400

ایران دومین کشوری است که بعد از آفریقای جنوبی در صنعت پرورش شتر مرغ پیشتاز است. در این باره مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مجتمع صنعتی پرورش شتر مرغ معین در شهر ری استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: «نزدیک ۶ تا هفت هزا‌ر قطعه شترمرغ مولد و حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار قطعه شترمرغ پرواری در کشور وجود دارد. همچین شترمرغ با وجود اینکه نوعی پرنده محسوب می‌شود ولی از آن گوشت قرمز تهیه می‌کنند که میزان تولیدات آن در کشور چیزی برابر با سه هزار تن است.»

به گزارش ایانا، او افزود: «در حال حاضر مصرف گوشت شترمرغ در کشور خیلی بالا نیست و تا کنون به علت مصرف بالای گوشت دامی زمینه توسعه آن فراهم نبوده. با توجه به اینکه در سال جاری وضعیت گوشت دامی کمی تغییر کرده، اکنون فرصت خوبی برای توسعه این صنعت فراهم شده. در حال حاضر به غیر از سه استان در شمال کشور باقی استان‌ها در نقاط مختلف ایران می‌توانند اقدام به گرفتن مجوز برای پرورش شتر مرغ کنند.»

رضایی ادامه داد: «باید در ایران به تکمیل زنجیره صنعت شترمرغ به طور کامل پرداخت. بنابراین در این زمینه تسهیلاتی تحت عنوان وام اشتغال روستایی در نظر گرفته شده که به افراد دارای مجوز و پروانه تعلق خواهد گرفت.»

او در زمینه صادرات چرم شتر مرغ گفت: «در حال حاضر حداقل ۱۰ تا ۱۶ هزار تخته چرم شترمرغ به سایر کشورها صادر می‌شود که خواهان اصلی چرم٬ پر و پوست تخم شترمرغ کشور آلمان است.»

او در پایان افزود: «مزیت اقتصادی خوبی در این صنعت نهفته، بزرگترین مزیت آن مربوط به گوشت قرمز شترمرغ است که سودآوری بالایی دارد. همچنین لازم است که در افق ۱۴۰۰وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی شده میزان شتر مرغ پرواری در کشور به ۲۰۰هزار قطعه افزایش یابد.»

در ادامه، علی‌محمد رضا‌زاده مدیر عامل مجتمع صنعتی پرورش شتر مرغ معین در حاشیه این بازدید گفت: «پرورش شتر بعد از انقلاب در ایران آغاز شد. از این رو در سال ۷۶ این مجتمع کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر این مجتمع در کل کشور رتبه بالایی را برای تولید شتر مرغ مولد دارد.»

او ادامه داد: برای هر قطعه پرواری شترمرغ ۲۰ متر مربع فضا لازم است. همچنین در حال حاضر هر قطعه جوجه به قیمت ۴۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این مجتمع هم اکنون ۲۰نفر را به طور مستقیم و ۱۵نفر را به طور غیرمستقیم مشغول به کار کرده است.

لازم به ذکر است که هر شتر مرغ می‌تواند در سال ۳۰ تا۴۰ جوجه تولید کند که هر کدام تا ۱۰۰کیلو وزن خواهند گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید