Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهادکشاورزی اصفهان:

تولید خاویار؛هدف اصلی پرورش ماهیان خاویاری است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان، گفت: در تولید و پرورش ماهیان خاویاری، تولید خاویار، هدف اصلی قلمداد می‌شود.

تولید خاویار؛هدف اصلی پرورش ماهیان خاویاری است

به گزارش خبرنگار ایانا در اصفهان، محسن کریمیان در رابطه با تولید خاویار در استان اصفهان، اظهار کرد: هر چند که گوشت ماهیان خاویاری جزء ماهیان مطلوب و پر طرفدار در دنیا محسوب می‌شود اما هدف مهمتر از پرورش این ماهی تولید"خاویار"است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان، بیان کرد: ارزش ماهیان خاویاری نه به جهت استفاده از گوشت آنان که به واسطه تخم آنان است.

او، افزود: خاویار به مروارید سیاه مشهور است و از فراورده‌های پرارزش غذایی در جهان محسوب می‌شود.

این مقام مسئول در استان اصفهان، یادآور شد: با توجه به وفور این ماهی در دریای خزر در سنوات قبل و استحصال خاویار تولید شده توسط این ماهیان، خاویار ایرانی یک برند مهم در دنیا محسوب و شهرت جهانی دارد. 

به گفته این مقام مسئول استانی، کاهش صید چشمگیر این ماهی در دریای خزر (در سال 75 حدود 1600 تن و در سال 96 به حدود 29 تن رسیده است) مهمترین دلیل  شیلات کشور در توجه به پرورش ماهیان خاویاری در مزراع آبزی پروری طی سنوات اخیر بوده است.

کریمیان با اشاره به آغاز فعالیت تولید ماهیان خاویاری در استان اصفهان به سال 89، اذعان داشت: این فعالیت در آغاز کار خود، در چندین مزرعه با ورود بچه ماهیان خاویاری باوزن متوسط حدود 8 تا 10 گرم آغاز شد.

او،ازپیگیری پرورش این ماهیان توسط شیلات استان و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان آران‌وبیدگل خبر داد و گفت: به واسطه تلاش‌های چشمگیر و ستودنی بهره‌بردار بعد از حدود هشت سال در ماه جاری برای اولین بار در شهرستان آران و بیدگل، از یک ماهی خاویاری(فیل ماهی) به وزن حدود 62 کیلوگرم میزان حدود 5 پنج کیلوگرم خاویار پرورشی توسط متخصصین امر استحصال شد.

او، ابراز امیدواری کرد: با استمرار این فعالیت در استان اصفهان بتوان در آینده شاهد شکوفایی و گسترش هر چه بیشتر این فعالیت باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید