Iranian Agriculture News Agency

رکورد آبیاری نوین در اراضی سنتی کشور زده شد

تجهیز22درصد اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری

ایانا-کشاورزی: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 8.7میلیون هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد که در این میان 5.5میلیون هکتار از آنها اراضی سنتی آبی است و تا کنون چیزی حدود یک میلون و 860هزار هکتار آنها به سامانه نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

تجهیز22درصد اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری

این روزها سیستم‌های نوین آبیاری یکی از گزینه‌های اصلی و موثر در جهت بهره‌وری آب در کشاورزی است. به‌صورتی که آمار سازمان جهانی آب نشان می‌دهد چیزی حدود یک میلیون و 447 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایران در 18 سال گذشته به سیستم آبیاری نوین مجهز شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 8.7میلیون هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد که در این میان 5.5میلیون هکتار از آنها اراضی سنتی آبی است و تا کنون حدود یک میلیون و 860هزار هکتار آنها به سامانه نوین آبیاری مجهز شده‌اند. 

به گزارش ایانا، در چند سال اخیر به دلیل اثبات اهمیت کشاورزی در کشور و پررنگ شدن این بخش و با تلاش‌هایی که در راستای مجهز کردن زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین انجام شد، رکورد آبیاری نوین در اراضی سنتی زده شد. به نحوی که حدود 300هزار هکتار از این اراضی در حال مجهز شدن به این سیستم نوین آبیاری هستند. بر اساس گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی، 180هکتار تحویل بهره‌برداران شده و 120هکتار باقی مانده هم پیشرفتی بالای 50درصد داشته است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که علاوه بر اراضی سنتی کشور، اراضی مدرن نیز وسعتی بالغ بر 100هزار هکتار به این سامانه نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

برخی بر این باورند که استان‌های دارای اراضی بیشتر در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند، درحالی که ماجرا خیلی به وسعت اراضی کشاورزی هر منطقه مربوط نمی‌شود. مناطقی که از سطح زیر کشت بالایی برخوردار نیستند نیز توانسته‌اند اراضی زیادی را به این سامانه مجهز کنند. بنابراین تاکنون به‌طور متوسط 22درصد از اراضی آبی کل کشور از این سامانه بهره برده‌اند. بر این اساس 68 درصد از اراضی آبی استان هرمزگان، 50 درصد از اراضی آبی چهارمحال بختیاری، 45درصد از اراضی آبی  استان همدان از چنین سامانه‌ای برخوردار شده‌اند. استان‌های فارس و خراسان رضوی نیز به دلیل داشتن سطح زیر کشت بالاتر از این سامانه استفاده می‌کنند.

تاکنون امکان‌سنجی‌هایی که برای تخمین زدن دقیق اراضی آبی باقی مانده مجهز به سیستم آبیاری نوین رخ داده، نشان می‌دهد، حدود 3.5میلیون هکتار از اراضی آبی باقی مانده شناسایی شده که مستعد آن هستند که به روش‌های آبیاری مجهز شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از نظر اجرا ظرفیت فنی مهندسی ایران سالیانه چیزی حدود 400هزار هکتار را پوشش می‌دهد. اما داستان اینجاست که طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، تقاضا محور است و دولت کارفرما نیست، از این‌رو مردم طرح را اجرا می‌کنند و وزارت جهاد کشاورزی نیز وظیفه نظارت آن را بر عهده دارد. همچنین کمک‌های مالی دولتی نیز به شیوه بِلاعوض برای این مقوله در نظر گرفته شده که میزان آن به اعتبار دولت برمی‌گردد. در سال جاری، پیش‌بینی اعتباری بودجه سنواتی که برای این بخش از محل صندوق توسعه ملی شد، رقمی برابر با هزار و 500میلیارد تومان به صورت بلاعوض بود. همچنین بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در سال 94، قرار بود در صورت وجود اعتبارات لازم، سالیانه 250هزار هکتار از اراضی آبی به این سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شوند. همچنین در برنامه ششم توسعه نیز سطحی برابر با  400هزار هکتار از اراضی آبی کشور (به شرط تامین اعتبار) باید تحت پوشش این سامانه‌های نوین آبیاری قرار بگیرند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید