Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

پاداش به مجموعه‌های غیرمولد از ایرادات اقتصاد کشور است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در کشورمان مدام به سیستمهای غیرمولد پاداش می‌دهیم و سیستمهای مولد را هم دائم جریمه می ‌کنیم و این از ایرادات اقتصاد ایران است لذا تا زمانی که شاهد چنین اتفاقاتی هستیم توسعه کمتر رخ می‌دهد.

پاداش به مجموعه‌های غیرمولد از ایرادات اقتصاد کشور است

غلامحسین شافعی روز شنبه در نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مشهد افزود: نظام پاداشدهی کشور همیشه به کارهای غیرمولد نظر داشته و موسسات مالی و اعتباری که هم اکنون به مشکلشان رسیدگی می‌شود دچار کسری منابع مالی هستند اما همه به دنبال آن می باشند که این کسر منابع را از بخش مولد اقتصادی جبران کنند.
وی ادامه داد: تاکنون چنین بوده که تولید ثروت در ایران بیش از آنکه از کارهای مولد حاصل شود از کارهای غیرمولد ایجاد می‌ شده و اگر این روند ادامه پیدا کند به توسعه دست نخواهیم یافت.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به لایحه بودجه سال 1398 نیز اشاره و بیان کرد: آنچه در نظام بودجه ‌ریزی دنیا مطرح بوده و ما از آن به دور اصل تقدم منابع بر مصارف است که رعایت نمی شود. از ویژگیهای مثبت بودجه 98 مشارکت بخش عمومی و خصوصی در تدوین مسائل بودجه ‌ای بود که به انجام واگذاری طرحهای نیمه تمام به بخش خصوصی منجر شد.
وی گفت: در بودجه نباید بر خلق منابع تاکید کرد بلکه هنر برنامه ‌ریزان و بودجه نویسان دولت باید این باشد که برای کاهش هزینه‌ ها اقدام کنند.
شافعی در ادامه همچنین رشد و توسعه اقتصادی را دو امر کاملا متفاوت توصیف و بیان کرد: در هر توسعه ‌ای رشد ایجاد می ‌شود اما از هر رشدی توسعه ایجاد نمی‌شود. همواره در بودجه ها شاهد رشد اقتصادی هستیم و خیلی کم به امری مانند توسعه می‌ پردازیم.
وی افزود: استانداران هم به مسائل بودجه ای نگاه هزینه ‌ای دارند که غلط است زیرا نگاه استانداران به بودجه باید نگاه درآمدی باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین کمیسیون معدن اتاق بازرگانی خراسان رضوی را از کمیسیونهای سرآمد کشور معرفی و بیان کرد: این کمیسیون نه تنها تاثیرگذاری استانی بلکه تاثیرگذاری ملی داشته و در تصمیم ‌گیریهای ملی بسیار موثر بوده است که باید قدردان این تلاشهای سازنده بود.
وی افزود: حدود هفت درصد معادن کل دنیا در ایران قرار دارد اما سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی چهار درصد است که این سهم با این دارایی معدنی کشور مطابقت ندارد و عقب ماندگی بخش معدن با این ارقام کاملا مشهود است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: معدن در توسعه صنعتی یکی از مولفه‌های اصلی است و نیازمندیهای کشورهای نزدیک ایران به بخش معدن در آینده افزایش خواهد یافت. شاید ایران یکی از بهترین گزینه‌ها برای تامین زیرساختهای توسعه صنعتی کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد و باید برای این امر از هم اکنون برنامه ‌ریزی کرد.
وی گفت: یکی از دلایل موفقیت کمیسیون معدن اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم‌ افزایی بخشهاست که نقطه تمرکز مثبتی می باشد که اتاق باید بر آن تاکید کند یعنی دولت و بخش خصوصی در مسائل اقتصادی باید مکمل هم باشند و اگر غیر از این رقم بخورد نتایج خوبی حاصل نخواهد شد.
 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید