Iranian Agriculture News Agency

غلامعلی فارغی رئیس‌کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران خبرداد:

افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی در انتظار تصمیم

کمیسیون تلفیق درباره بودجه بخش کشاورزی باید تصمیم بگیرد

غلامعلی فارغی رئیس‌کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «ایانا» گفت: به غیر از بودجه خرید تضمینی که از 5 هزار میلیارد تومان به 8 هزار میلیارد تومان افزایش یافته، مابقی بودجه بخش کشاورزی بدون تغییر مانده است.

افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی در انتظار تصمیم

او با بیان‌اینکه بودجه سال آینده بخش کشاورزی تغییرات زیادی نداشته است، تاکید کرد: افزایش بودجه این بخش حدود 7 تا 8 درصد است.

او افزود: در بودجه سال 98، حدود 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی، حدود142هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی و غیر نقدی وحدود 29 هزار میلیارد تومان یارانه برای تامین نهاده‌ها ، عوامل تولید و خرید تضمینی اختصاص داده شده است.

فارغی تاکید کرد: به غیر از بودجه خرید تضمینی که از 5 هزار میلیارد تومان به 8 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است مابقی بودجه بخش کشاورزی بدون تغییر مانده است.

او با اشاره به اینکه بودجه وزارت کشاورزی مقداری کاهش یافته است، گفت: سیاست وزارتخانه باید مبتنی برکوچک‌سازی باشد.

رئیس‌ کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران درباره کلیت بودجه بخش کشاورزی نیز این توضیح را داد که انتظار ما از بودجه سال آینده این بود که هزینه‌های دولت کاهش یابد اما این اتفاق نیفتاده است. مساله دیگری که برنگرانی‌ها دامن زده این است که  نزدیک 70 درصد بودجه به شرکت‌های دولتی داده شده است. به بیانی دیگر 52 درصد منابع شرکت‌های دولتی اضافه شده است که رقم قابل توجهی است.

فارغی درباره بودجه بخش طیور نیز توضیح داد: دربخش طیور نیز پیش‌بینی شده است که تولید گوشت و مرغ 10 تا 15 درصد افزایش یابد اما این افزایش درحالی است که واردات نهاده‌ها با مشکلات زیادی روبرو است و سئوالی که مطرح می‌شود این است که چطور قرار است این رقم محقق شود. علاوه براین؛ نیمه اول امسال بخش طیور به طور کامل متضرر شده است اما در نیمه دوم سال وضعیت قابل قبولی داشته است.

او افزایش تولید گوشت قرمز را یکی دیگر از تغییرات بودجه بخش کشاورزی سال آینده ذکر کرد و افزود: این افزایش در حالی رخ داده است که با محدودیت‌هایی دربخش گوشت قرمز روبرو هستیم بنابراین بعید است این بخش نیزعملیاتی شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از ایرادهای بودجه این است که دولت از یک طرف پیش‌بینی افزایش گوشت و مرغ را در بودجه دیده است و از طرف دیگر وزارت صنعت برای واردات 70 هزار تن گوشت و مرغ بودجه در نظر گرفته است.این درحالی است که از یک طرف وزارت کشاورزی با قانون انتزاع  وظیفه تنظیم بازاری دارد و از طرف دیگر وزارت صنعت برای واردات گوشت و مرغ بودجه اختصاص داده است که در واقع این دوباهم در تضاد و تقابل است که امیدواریم در کمیسیون تلفیق این موارد اصلاح شود.

فارغی افزایش تولید شیر را تغییر دیگر بودجه دانست ودرباره بودجه صندوق بیمه کشاورزی نیز گفت: متاسفانه در بودجه سال آینده بودجه صندوق بیمه کشاورزی تغییری نکرده است و این یکی از مشکلاتی است که همه ساله وجود دارد.

او تاکید کرد: از آنجا که بیمه نقش حمایتی دارد، تغییر نکردن بودجه این صندوق به ضرر کشاورزان است. با این وجود  امیدواریم در کمیسیون تلفیق شاهد افزایش بودجه صندوق بیمه  کشاورزی باشیم.

فارغی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به انقباضی بودن بودجه بخش کشاورزی در شرایط تحریم گفت: بخشی از بودجه‌های کشاورزی ازجمله فناوری‌های نوین وبودجه‌های پژوهشی نباید انقباضی شود چرا که افزایش بودجه این بخش و حمایت از آن بهره‌وری را افزایش می‌دهد اما هزینه‌های جاری دولت باید کاهش یابد.

او با بیان‌اینکه بخشی از توسعه بخش کشاورزی مربوط  به بودجه است و بخش عمده‌ای مربوط به شرایط اقلیمی ، آب و هوایی،‌ بارندگی ، میزان آلودگی‌ها ، آفات و واردات بخش کود و سم و بذر است، افزود: دولت باید هزینه‌های خود را کاهش دهد و خود را کوچک کند اما این اراده در دولت دیده نمی‌شود . ما معتقدیم که دولت باید امور تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذارکند. به‌عنوان مثال، بودجه شرکت پشتیبانی و بازرگانی همانند سال گذشته است و این دو بخش همچنان به کار خود ادامه می دهد اما مساله این است که دولت باید نفوذ خود را در اقتصاد کم کند و بخش خصوصی صحنه‌گردان اقتصاد کشور شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید