Iranian Agriculture News Agency

طی 5 سال به عنوان دستاورد حوزه، رقم خورد

تولید 25 میلیون تنی محصولات کشاورزی

ایانا-کشاورزی: براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی تولید محصولات کشاورزی از 97میلیون تن در سال 92 به 122میلیون تن در پایان سال 96 رسیده است.

تولید 25 میلیون تنی محصولات کشاورزی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی حدود 10درصد بوده و بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش کل تولیدات این حوزه هم‌اکنون 70 میلیارد دلار است. همین چند وقت پیش معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی رشد میزان تولید محصولات کشاورزی را از سال 92 تا پایان 96 چیزی حدود 25 میلیون تن اعلام کرد. بنابراین براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی تولید محصولات در این بخش  از 97میلیون تن در سال 92 به 122میلیون تن در پایان سال 96 رسیده است. چنین افزایش تولیدی از یک سو موجب بهبود امنیت غذایی با اتکا به تولید داخلی خواهد شد و از سوی دیگر افزایش بهره‌وری در این بخش بهبود معیشت و درآمد کشاورزان را درپی خواهد داشت. علاوه بر این آمار وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که  سهم بخش کشاورزی از ارزش افزوده فضای کسب و کار چیزی حدود 32.5درصد بوده که این گامی بزرگ برای این بخش به حساب می‌آید. از این رو سهم بخش کشاورزی در میان صادرات غیرنفتی ایران بیش از 20 درصد اعلام شده که در سال 96ارزش صادرات این بخش 6.5میلیارد دلار و در 9ماهه امسال رقمی برابر با پنج میلیارد دلار بوده.

به گزارش ایانا، در این میان سهم بخش باغبانی از صادرات بخش کشاورزی 50درصد و سهم بخش دام و طیور و زراعت هم‌اکنون از صادرات در این حوزه 40 درصد تخمین زده شد. همچنین صادرات محصولات لبنی در سال گذشته از 600میلیون دلار گذشته و این میزان در هشت ماهه امسال به 573میلیون دلار رسیده. لازم به تاکید است که معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی هدف‌گذاری در بخش صادرات محصولات کشاورزی را رسیدن به مرز یک میلیارددلار عنوان کرد. همچنین در بخش آبزی‌پروری نیز با تولید سالانه 1.1میلیون تن، سال گذشته 351میلون دلار صادرات داشت. درپی افزایش چشمگیری که برای تولیدات محصولات کشاورزی رخ داده سهم  این بخش از متوسط کل سرمایه‌گذاری کشور در 30 سال گذشته، چیزی حدود سه درصد تخمین زده شده. بر این اساس طی چهار سال اخیر حدود 11.5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های تامین آب، تکمیل شبکه‌های انتقالی آب و زهکشی از سوی دولت صورت گرفته که این میزان سرمایه گذاری بی‌سابقه بوده.

 یکی دیگر از نکاتی که این روزها اهمیت بخش کشاورزی را بالا برده، داستان اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه است. به طوری که آمار و ارقام نشان می‌دهد، بهره‌برداران بخش کشاورزی چیزی حدود 3.6میلیون نفر هستند که در این میان 19 درصد اشتغال‌زایی مستقیم صورت گرفته است. در نتیجه به جرات می‌توان عنوان کرد که بخش کشاورزی یک سوم اشتغال کشور را عهده‌دار است. هم اکنون در جهت تامین نیاز جامعه کشاورزان وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند تا این بخش به سمت نوین شدن پیش برود و یافته‌های تحقیقاتی و پژوهشی جدید نیز به بهره‌برداران انتقال داده شود. همچنین حفاظت و بهره وری از منابع آب و خاک، بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی، دانش بنیان کردن بخش کشاورزی، پایدارسازی تولید از طریق تکمیل زنجیره‌های ارزش از مزرعه تا سفره، ارتقای امنیت غذایی و مدیریت تامین محصولات مورد نیاز با استفاده از ابزار‌های تعرفه‌ای از راهبردهای اساسی بخش کشاورزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید