Iranian Agriculture News Agency

وضعیت ششمین صادرکننده بزرگ گندم جهان

قیمت هر کیلوگرم گندم در اوکراین بیش از ۲۲۰۰ تومان

اوکراین سالانه حدود ۲۶ میلیون تن گندم تولید میکند و ششمین صادرکننده بزرگ این محصول در جهان به شمار می‌رود. با اینحال در حال حاضر، قیمت هر تن گندم درجه ۲ صادراتی اوکراین حدود ۲۶۳ دلار است که با احتساب نرخ ارز سامانه نیما، هر کیلوگرم از آن قیمتی بیش از ۲۲۰۰ تومان دارد.

قیمت هر کیلوگرم گندم در اوکراین بیش از ۲۲۰۰ تومان

به گزارش ایانا به نقل از مقاومتی نیوز٬ اوکراین یکی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی در قاره اروپا است که تولید و صادرات محصولات کشاورزی در اقتصاد این کشور جایگاه ویژهای دارد.

اوکراین صاحب نوع بسیار حاصلخیزی از خاک به نام خاک سیاه است که حاصلخیزترین خاک در کره زمین محسوب شده و تنها در سه کشور روسیه و کانادا و اوکراین یافت می‌شود.

بررسیها نشان میدهد اوکراین صاحب یک چهارم از خاک سیاه کره زمین است و شرایط استثنایی این خاک به دلیل حاصلخیزی، باعث عدم استفاده از کود در تولید محصولات کشاورزی می شود.

روند روبه رشد تولید محصولات کشاورزی در اوکراین طی ۱۸ سال اخیر

این کشور به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و نیز همسایگی با دریای سیاه شرایط مطلوبی برای تولید غلات و دانههای روغنی دارد و از این حیث درآمدهای بسیاری شامل کشاورزان اوکراینی میشود.

هر چند وضعیت کشاورزی اوکراین در حد فاصل سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ و درپی فروپاشی شوروی، به دلیل وضعیت سیاسی این کشور و عدم حمایت دولت از کشاورزان روبه زوال بود، اما طی سالهای اخیر وضعیت کشاورزی اوکراین به دلیل برنامه ریزی مناسب دولت روند مثبتی داشته است.

گندم، ذرت و دانههای روغنی بیشترین تولیدات محصولات زراعی اوکراین را به خود اختصاص دادهاند و دولت این کشور از طریق صادرات این محصولات توانسته است درآمد زیادی را نصیب کشاورزان نماید.

صادرات ۱۷ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی در اوکراین

بر اساس اعلام دولت اوکراین میزان صادرات محصولات کشاورزی این کشور در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۲۱ میلیون دلار افزایش یافته به ۱۷ میلیارد دلار رسید.

بنابر آمار منتشر شده از سوی دولت اوکراین حدود ۳۸ درصد از کل صادرات کشاورزی اوکراین متعلق به گروه غلات و ۵۱ درصد متعلق به دانه و روغن های گیاهی نظیر سویا، کلزا و آفتابگردان است.

اوکراین اولین صادرکننده روغن آفتابگردان، سومین و چهارمین صادرکننده جو و ذرت، ششمین صادرکننده بزرگ گندم و هفتمین صادرکننده دانه سویا در جهان محسوب می شود.

تولید ۷۰ میلیون تن غلات در اوکراین طی سال ۲۰۱۸

طبق اعلام موسسه اقتصاد کشاورزی اوکراین میزان تولید غلات اوکراین در سال جاری به بیش از ۷۰ میلیون تن خواهد رسید که حدود ۱۳.۴ درصد بیشتر از سال گذشته است.

روند مثبت تولید محصولاتی نظیر ذرت و برنج به افزایش کلی تولید غلات اوکراین نسبت به سال گذشته منجر شده است و انتظار میرود این وضعیت در سال آینده نیز تداوم پیدا کند.

از سویی دیگر وضعیت تولید کلزا در اوکراین طی سال گذشته حدود ۲.۶ میلیون تن نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، اما میزان تولید چغندر قند در این کشور حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم گندم در اوکراین بیش از ۲۲۰۰ تومان

چنانکه گفته شد اوکراین ششمین صادرکننده بزرگ گندم در جهان است که سالانه حدود ۲۶ میلیون تن از این محصول تولید می‌کند. حدود ۲.۵ میلیون تن از گندم تولیدی اوکراین به صورت مستقیم صادر میشود و بخش دیگر از آن نیز پس از تبدیل شدن به آرد به دیگر کشورها فروخته میشود.

بررسیها نشان میدهد قیمت فوب گندم درجه ۲ اوکراین در حال حاضر حدود ۲۴۶ دلار در هر تن است که با احتساب سایر هزینهها نظیر حمل و نقل و… این رقم تا ۲۶۳.۵ دلار نیز می رسد.

به عبارت دیگر قیمت هرکیلوگرم گندم اوکراینی در حال حاضر با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) حدود ۲۲۳۵ تومان برای خریداران گندم این کشور تمام میشود. کشورهای مصر، اندونزی، بنگلادش، هند تونس، فیلیپین از عمده خریداران گندم اوکراین در سال گذشته بودهاند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید