Iranian Agriculture News Agency

عباسعلی ابونوری کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفت‌وگو با «ایانا»

بودجه‌ریزی مکمل برنامه‌های عمرانی باشد

استراتژی بلندمدت دربخش کشاورزی داشته باشیم

عباسعلی ابونوری کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به اینکه باید استراتژی بلندمدتی دربخش کشاورزی داشته باشیم، به خبرنگار سیاسی«ایانا» گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید استراتژی مناسبی برای برنامه‌های عمرانی داشته باشد و مشکلات بخش‌ها را شناسایی کند.

بودجه‌ریزی مکمل برنامه‌های عمرانی باشد

ابونوری، با بیان‌اینکه اصولا بودجه‌ریزی مکمل برنامه‌های عمرانی تدوین نمی‌شود و دولت کوتاه مدت را در نظر می‌گیرد، افزود:براین اساس نمی‌توان گفت که آیا بودجه‌ریزی هماهنگ برنامه‌های عمرانی برای خودکفایی محصولات کشاورزی بوده است یا خیر؟

او با بیان‌اینکه بودجه باید مکمل برنامه‌های عمرانی باشد، اضافه کرد: وزارت کشاورزی باید مزیت‌های نسبی بخش کشاورزی را شناسایی کند  وبرنامه‌های بلند مدتی برای توسعه این بخش داشته باشد.

ابونوری همچنین گفت: برای توسعه بخش کشاورزی باید براساس افق بلند مدت حرکت کنیم.

او اضافه کرد: کشوری چون ویتنام که به مدت 20 سال درگیر جنگ با کشور آمریکا بوده است به خودکفایی محصولات کشاورزی رسیده است و در حال تبدیل شدن به یکی از کشورهای قدرتنمند اقتصادی است در حالی که ما هنوز مزیت‌های کشاورزی را شناسایی نکرده‌ایم. یا کشور هند بعد از انقلاب توانسته غذای یک و نیم میلیارد نفررا تامین کند.

او با تاکید براینکه بودجه‌ریزی ما مکمل برنامه‌های عمرانی نبوده است، افزود: این موارد دست به دست داده تا انگیزه‌ای برای بررسی جزئیات بودجه‌ریزی نداشته باشیم.  

ابونوری با اشاره به اینکه باید استراتژی بلندمدتی دربخش کشاورزی داشته باشیم، بیان کرد: وزارت کشاورزی باید استراتژی مناسبی برای برنامه‌های عمرانی داشته باشد و مشکلات بخش‌ها را شناسایی کند.

او استفاده بی رویه از کود ، شبکه آبیاری ، پائین بودن ضریب مکانیزاسیون  کشاورزی و استفاده از بذر را از جمله مشکلات موجود ذکر کرد و افزود:برای رفع این مشکلات باید برنامه‌ریزی و استراتژی مشخصی داشته باشیم.

او اضافه کرد: باید براساس تجربیات دنیا عمل کنیم و محصولاتی تولید کنیم  که در آن مزیت داشته باشیم. به‌عنوان مثال؛ کشور آمریکا در تولید ذرت مزیت دارد به‌گونه‌ای که میزان ذرتی که تولید می‌کند به اندازه درآمد نفتی  کشور ما است. کشور آمریکا فقط از تولید ذرت به اندازه درآمد نفتی ما درآمد کسب می‌کند و از این طریق نه تنها خودکفا می‌شود و نیاز داخلی را تامین می‌کند بلکه یکی از بزگترین صادرکننده ذرت در جهان است. بنابراین ماهم باید محصولاتی تولید کنیم که در آن مزیت داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید