Iranian Agriculture News Agency

651 هکتار زمین در مهاباد به آبیاری تحت فشار مجهز شد

مهاباد- ایرنا- مسوول واحد فنی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: 651 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان در قالب طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار زیر پوشش این طرح قرار می گیرد.

651 هکتار زمین در مهاباد به آبیاری تحت فشار مجهز شد

حسین گلابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در سه روستای دریاس، توت آغاج و کوسه کهریز با 150 میلیارد ریال اعتبار اولیه در حال انجام است که تاکنون حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: از این میزان 341 هکتار در روستاهای دریاس و توت آغاج با پیشرفت فیزیکی 95 درصد و 310 هکتار نیز در روستای کوسه کهریز با 70 درصد پیشرفت فیزیکی درحال ساخت است که تا قبل از پایان سال به اتمام می رسد.
وی اضافه کرد: با اتمام این طرح ها به ازای هر هکتار، سه هزار و 400 متر مکعب و در کل، سه میلیون مترمکعب آب در سال جلوگیری می شود.
وی هدف از اجرای این طرح را تجمیع و یکپارچه‌ سازی اراضی کشاورزی، تسطیح و بهره ‌برداری مناسب از اراضی، اجرای سیستم‌های تحت ‌فشار و کاهش هزینه‌های تولید اعلام کرد و افزود: اجرای این ‌طرح‌ در نقاط دیگر این شهرستان نیز در دست بررسی و مطالعه است.
مسوول واحد فنی جهاد کشاورزی مهاباد، افزایش بهره ‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شستشوی بی رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از این گونه روش‌های نوین آبیاری عنوان کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی این شهرستان هم اکنون با استفاده از شیوه تحت فشار، شامل بارانی و قطره ای آبیاری می شوند، افزود: دولت برای حمایت از کشاورزان و توسعه شیوه های نوین آبیاری 80 درصد از هزینه های آن را به صورت بلاعوض تقبل کرده و مابقی آن را نیز به صورت تسهیلات ریالی با اقساط بلند مدت در اختیار کشاورزان قرار می دهد.
به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین راهکارهای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، بهره گیری از سامانه های مختلف آبیاری تحت فشار است؛
استفاده از این روش‌های نوین، راندمان آبیاری را در اراضی کشاورزی به میزان 70 تا 75 درصد افزایش می دهد.
صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمّی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش های آبیاری نوین به شمار می رود.
مهاباد دارای بیش از 80 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید