Iranian Agriculture News Agency

شیراز میزبان پنجمین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه‌ای

پنجمین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه‌ای از دوم تا چهارم بهمن ماه به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

شیراز میزبان پنجمین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه‌ای

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، پنجمین کنگره ملی هیدروپونیک و تولیدات گلخانه‌ای، توسط انجمن کشت‌های بدون خاک ایران و دانشگاه شیراز و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در نشستی با دبیر اجرایی و علمی کنگره ضمن اعلام آمادگی همکاری همه جانبه این سازمان در برگزاری کنگره مذکور، پیشنهادات و نظرات خود را به منظور اجرای هر چه پربارتر این کنگره بیان کرد.

محمدمهدی قاسمی با تاکید بر این‌که برون‌داد این کنگره باید بسته اجرایی جهت کمک به مدیریت گلخانه باشد، گفت: کمک به ابهام‌زدایی، ایجاد شفافیت در نتیجه ایجاد فضای بهتر در توسعه گلخانه‌ها از دیگر انتظارات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از این کنگره است.

او افزود: در این کنگره از فضای آکادمیک مصنوعی خارج شوید و با استفاده از یافته‌های تحقیقاتی مناسب بخش اجرا و با کمک مجریان زبده، دانش گلخانه سازی و گلخانه داری را تقویت کنید.

این مقام مسئول تصریح کرد: دستاوردهای اجرایی کارشناسان، محققین و مجریانی ارائه شود که منجر به ابهام‌زدایی در زمینه بازاریابی، بازار رسانی و تشکیل زنجیره‌های گلخانه‌ای شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، یادآور شد: کارشناسان و محققین این سازمان با پتانسیل سنجی و آسیب شناسی توسعه کشت گلخانه در استان فارس را بررسی کردند که در صورت نیاز در قالب مقاله در این کنگره ارائه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان این‌که گلخانه استراتژی اساسی وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی است، از دلایل اهمیت کشت در گلخانه را ایجاد محیط کنترل شده در تولید محصولات، کمک به تولید محصول گواهی شده، تولید محصول در چهار فصل و در نتیجه اشتغال زایی دانست و افزود: اهم اولویت ما در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای افزایش بهره‌وری در مصرف آب است.

او می‌گوید: در توسعه گلخانه انتقال همین تولید فعلی در فضای باز به تولید در یک فضای بسته و کنترل شده است و در این راستا توسعه گلخانه‌های مدرن اما ارزان قیمت، شیدهاوس، هیدروپونیک و ایروپونیک مدنظراست.

قاسمی با اشاره به این‌که بهترین تسهیلات ارزان قیمت از جمله تسهیلات توسعه پایدار روستایی به گلخانهها اختصاص داده شده، افزود: در برخی موارد کمک‌های بلاعوض بابت ساخت گلخانه‌های کوچک مقیاس به گلخانه‌داران پرداخت شد، از سویی جهت تسریع در روند توسعه گلخانه چالش‌ها و فرآیند صدور مجوزها مستمر بررسی می‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش دانشگاه در هدایت و رهبری علمی بخش اجرا،گفت: به تناسب شرایط آتی جامعه بخش های دیگر را ببیند و به وظیفه علمی و مهندسی نمودن بخش کشاورزی به طور مستمر و مداوم جامه عمل بپوشانید.

قاسمی در ادامه با بیان این که نقش رهبری دانشگاه نیاز به پذیرش از سوی جامعه و یک تعامل و ارتباط دو سویه در همه زمان‌ها داشته، افزود:  یکی از الگوهای موفق در این راستا ارائه نتایج چندین سال تحقیقات  پژوهشکده خشکسالی در زمینه زعفران بود که از این پس به عنوان مرجع برای تمام متقاضیان کشت زعفران و زعفران‌کاران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با بیان این‌که استان فارس یک استان باغبانی است، یادآور شد: از بخش باغبانی دانشکده کشاورزی انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی تحقیقاتی هم‌راستا با بخش اجرا، به پیشرفت باغبانی استان کمک کند.

این مقام مسئول گفت: کشت‌های باغی نیازمند یک استراتژی‌ قوی است، چرا که در باغبانی نهالی کشت شده که در طول چند سال آینده به ثمر می‌نشیند، از این رو باید برای طولانی مدت برنامه‌ریزی کرد.

قاسمی در پایان تاکید کرد: برنامه‌ریزی در برگزاری هر چه وزین‌تر کنگره و در همین راستا اجرای بازدیدهای هدفمند در دستور کار کنگره قرار گیرد.

گفتنی است در این نشست مقرر شد اولویت‌های تحقیقاتی دانشکده با اولویت‎های اجرایی همسو شود که با توجه به نیاز فعلی جامعه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قول مساعدت و همراهی با دانشکده در این زمینه داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید