Iranian Agriculture News Agency

در لایحه بودجه 98 پیشنهاد شد

رشد 26 درصدی بودجه کالا و امور اساسی کشاورزی

ایانا-کشاورزی: در لایحه بودجه سال آتی برای تجهیز و نوسازی شالیزارهای شمال کشور 87.7 دهم میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که نسبت به بودجه سال 97 نزدیک 41.2 درصد رشد را نشان می‌دهد که در سال 97 این رقم 62.8 میلیارد تومان بوده است.

رشد 26 درصدی بودجه کالا و امور اساسی کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی در ۱۱ فصل از لایحه بودجه سهم‌ دارد و بر این اساس دولت برای سال آینده یک هزار و 460 میلیارد و 255 میلیون ریال برای بخش شیلات، 13 هزارو 227 میلیارد و 145 میلیون ریال برای بخش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، هفت هزار و 476 میلیارد و 200 میلیون ریال برای بخش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سه هزار و 718 میلیارد و 873 میلیون ریال برای بخش موسسه رازی، سه هزارو 40 میلیارد و 622 میلیون ریال برای بخش دامپزشکی، یک هزار و 522 میلیارد و 764 میلیون ریال برای سازمان مرکزی تعاون روستایی و 228 میلیارد و 529 میلیون ریال برای شرکت شهرک‌های کشاورزی بودجه پیش‌بینی کرده است.

با توجه به بودجه پیشنهادی دولت، بودجه بخش هزینه‌ای وزارت جهادکشاورزی نسبت به قانون بودجه 97 با افزایش همراه بوده و این در حالی است که در بودجه کشاورزی در لایحه بودجه 97 رشد 18 درصدی داشته است.

به گزارش ایانا، در مجموع بودجه وزارت جهاد کشاورزی شامل 21 هزار و 573 میلیارد و 447 میلیون ریال است که از این رقم 16 هزار و 189 میلیارد و 549 میلیون ریال آن مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) بوده و سایر آن به مبلغ 5 هزارو 383 میلیارد و 898 میلیون ریال به بودجه هزینه‌ای این وزارتخانه اختصاص دارد. در حالی که بودجه 97 بدون احتساب درآمدهای اختصاصی که نسبت به قانون بودجه سال 96 حدود 15 درصد کاهش دارد.

از مهمترین تغییرات در لایجه بودجه 98 در بخش بودجه‌های عمرانی بوده که شاهد کاهش ارقام بودجه هستیم و یک‌هزار و 726 میلیارد و 340 میلیون ریال از بودجه عمرانی در مقایسه با امسال کم شده است.

ردیف‌های جداگانه در لایحه بودجه برای  سازمان شیلات ایران، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، موسسه واکسن و سرم سازی رازی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت شهرک‌های کشاورزی در نظر گرفته شده و سازمان‌های امور عشایری، موسسه پژوهش و برنامه ریزی کشاورزی، سازمان حفظ نباتات، سازمان چای کشور، نهاد نماینده ولی فقیه، موسسه جهاد نصر، سازمان امور اراضی کشور، شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور، شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران از جمله نهادهایی هستند که در ذیل ردیف بودجه وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرند.

حسن قاسمی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی نیز در خصوص لایحه بودجه بخش کشاورزی گفته است: براساس لایحه بودجه 98، در تبصره 14 منابع خرید تضمینی گندم از دو محل، یکی از آنها رقم دو هزارمیلیارد تومان از (محل ردیف 520000) قانون بودجه 97 و شش هزار و 145 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده است.

او در خصوص مجموع اعتبار خرید تضمینی در این لایحه بودجه98 گفت: هشت‌هزار و 145 میلیارد تومان از محل ردیف‌هاست که نسبت به سال گذشته 62.9 درصد رشد را نشان می‌دهد.

او میزان اعتبار سال گذشته خرید تضمینی گندم در بودجه 97 مبلغ پنج هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در بحث خرید واکسن دام و طیور مبلغ 126.8 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال 41.7 درصد رشد دارد که در بودجه سال 97 حدود 89.5 میلیارد تومان بوده است.

قاسمی با تاکید به اینکه در تبصره یک بابت تامین مالچ (خاکپوش) سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری برای مبارزه با پدیده بیابان‌زدایی مبلغ 1020 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، افزود: این میزان نسبت به سال 97 به مبلغ 390 میلیارد تومان، 162 درصد یا 2.6 دهم برابر رشد را نشان می‌دهد.

او افزود: همچنین از محل فروش آب بهای شهری برای آبرسانی شرب عشایر، 19.3 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال به مبلغ 15 میلیارد تومان، حدود 29 درصد رشد داشته است.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تبصره 8، برای طرح‌های سامانه نوین آبیاری، شبکه‌های آبیاری زهکشی و طرح‌های آب و خاک سهم بلاعوض در نظر گرفته شده است، گفت: طبق قانون بند ب ماده 35 قانون برنامه ششم توسعه و اصلاحات بعدی آن 85 درصد تعیین شده که بار دیگر برای بودجه سال 98 تکرار شده است.

او ادامه داد: در بخش بازسازی و نوسازی قنوات نیز، مبلغ 140 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 98 دیده شده درحالی که امسال این رقم حدود 90 میلیارد تومان است؛ یعنی 55.6 درصد رشد دارد.

او در خصوص تجهیز و نوسازی شالیزارهای شمال نیز گفت: در لایحه بودجه سال آتی برای تجهیز و نوسازی شالیزارهای شمال کشور 87.7 دهم میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که نسبت به بودجه سال 97 نزدیک 41.2 درصد رشد را نشان می‌دهد که در سال 97 این رقم 62.8 میلیارد تومان بوده است.

لوایح و پیشنهادات جایگزین

به گزارش ایانا، لوایح آب و منابع طبیعی یکی از بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر با توجه به بحران‌های زیست محیطی و مشکلات آب بسیار مورد توجه قرار گرفته و بزای حل مشکلات این بخش بودجه و ردیف‌های مشخصی در نظر گرفته شده است. عبدالله حاتمیان عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز درباره لایحه بودجه کشاورزی پیشنهادی دولت گفت: در حوزه کشاورزی نیز در شرایط فعلی ده‌ها راه جایگزین پروژه‌های انتقال آب از جمله کنترل آب‌های مرزی، استفاده از پساب‌ها برای کشاورزی، استفاده از آب چاه‌های کشاورزی به منظور شرب و اصلاح الگوی مصرف آب شهری وجود دارد.

همچنین به گفته نورمحمد تربتی‌نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی نیز سیاستگذاری‌های بودجه ۹۸ مبتنی است بر حمایت از معیشت عمومی، سلامت و عدالت اجتماعی، حمایت از تولید، اشتغال و افزایش سهم بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی، توجه به حوزه علم و فرهنگ، افزایش شفافیت و انضباط بودجه و افزایش پایداری بودجه در مقابل شرکتها است.

او در خصوص لایحه بودجه 98 دربخش کشاورزی با بیان اینکه توافقنامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشاورزی برای اشتعال ۶۰ هزار شغل توسط وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده است، افزود: حدود ۲۱۰۰میلیارد تومان به بخش کشاورزی (با رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۹۷) برای حمایت از هشت محصول اساسی، توسعه باغات اراضی شیب‌دار، انتقال آب، واکسیناسیون دام، بیمه محصولات کشاورزی؛ اختصاص ۴هزار میلیار تومانی برای تامین و توزیع آب غیرآب شرب شهری (با رشد ۴۶ درصدی نسبت به سال ۹۷) و همچنین اختصاص ۲۷۸ میلیارد تومانی اعتبار تملک دارایی به بخش محیط زیست (با ۸۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۷) اختصاص داده شده است.

بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۸ در بخش کشاورزی، آب، منابع طبیعی از روز شنبه ۱۵ دی ماه به مدت یک هفته در جلسات کمیسیون کشاورزی آغاز شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید