Iranian Agriculture News Agency

مهم‌ترین مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا

یک نماینده مجلس گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی که سال‌ها در کشور اجراشده، ثمرات فراوانی داشته و دارد که در این زمینه می‌توان از ظرفیت‌های بورس کالا بهره برد.

مهم‌ترین مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا

به گزارش ایانا به نقل از تسنیم، چند سالی است که فعالان حوزه کشاورزی از اجرای یک سیاست در راستای اصلاح فرآیندهای بخش کشاورزی بیشتر می‌شنوند. سیاست قیمت تضمینی که از سال 94 به‌طور آزمایشی روی دو محصول جو و ذرت اجرایی شد و به دلیل اثرات مثبت آن، امروز دولت نگرانی از بابت خرید تضمینی جو و ذرت در کشور ندارد. این سیاست که بر اساس ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی عملیاتی شده است رفته‌رفته اصلاح استراتژیک نرین محصول کشاورزی یعنی گندم را نشانه می‌رود تا رفته‌رفته شاهد دشواری‌های هرسال دولت در خرید تضمینی گندم و همچنین حمایت از کشاورزان و رشد انگیزه آن‌ها در تولید باشیم که در این رابطه نظرات دو نماینده مجلس را جویا شده‌ایم.

عزمی ملی برای اصلاح بخش کشاورزی

در این زمینه نایب‌رئیس اول ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن اﻗﺘﺼﺎدی ﻣجلس در خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی که سال‌ها در کشور اجراشده، ثمرات فراوانی داشته و دارد اما به‌هرحال اصلاح روندها و به‌روزرسانی سیاست‌ها به‌منظور حمایت درست از فعالان بخش کشاورزی لازم است و در این زمینه می‌توان از ظرفیت‌های بورس کالا بهره برد.

ﺳﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮ ﻣﻮﺳﻮی ﻻرﮔﺎﻧﯽ افزود: اگر بحث اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم با عزمی ملی و حمایت همه دستگاه‌ها رقم بخورد، می‌تواند آﻏﺎز ﻣﺴﯿﺮ اﺻﻼح ﺳﺎﺧﺘﺎری طﺮح ﺧﺮﯾﺪ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ دولت باشد.

 به گفته وی، اصلی‌ترین ﺛﻤﺮه عرضه گندم در بورس اطﻤﯿﻨﺎن ﺧﺎطـﺮ گندم کاران از ﻓﺮوش ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﺸﺎن و درﯾﺎﻓﺖ ﺳﺮﯾﻊ ﻣﻄﺎﻟﺒﺎﺗﺸﺎن اﺳﺖ که البته دولت باید به‌صورت جدی از این طرح حمایت کند تا اهداف آن به‌خوبی به بار بنشیند.

موسوی ﻻرﮔﺎﻧﯽ رشد کیفیت محصولات تولیدی به دلیل نظارت در معاملات بورس کالا را از دیگر مزایای ورود کالاها به بورس عنوان کرد و اﻓﺰود: ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از آﺛﺎر ﻣطلوب ﻋﺮﺿﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی به‌خصوص ﮔﻨﺪم در ﺑﻮرس، ﺣﺬف دﻻﻻﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ هرساله ﺣـﺎﺻـﻞ دﺳﺘـﺮﻧﺞ ﮐﺸﺎورز را ﺑﻪ ﻗﯿﻤﺖ‌های ﻧﺎﭼﯿﺰ ﺧﺮﯾﺪاری ﮐﺮده و ﺳﻮد اصلی ﻧﺼﯿﺐ آن‌ها می‌شود.

موفقیت طرح قیمت تضمینی جو و ذرت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز به توضیح روش‌های خرید گندم از کشاورزان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر محصولات کشاورزی با دو روش خرید تضمینی و قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود که البته هرکدام از آن‌ها شرایط ویژه‌ای دارد به‌طوری‌که درروش خرید تضمینی دولت قیمتی را در آغاز فصل برداشت اعلام می‌کند و پس‌ازآن محصول را از کشاورز خریداری و وجوه را به کشاورز می‌پردازد. در این روش به دلیل حجم نقدینگی موردنیاز (برای خرید گندم 10 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود) دولت مطالبات کشاورزان را با تأخیر پرداخت می‌کند؛ چراکه تأمین این حجم نقدینگی به‌سختی تأمین می‌شود که این روش گله‌مندی کشاورزان را به دنبال داشته است.

عباس پاپی زاده به روش قیمت تضمینی نیز اشاره و بیان کرد: در این روش کشاورزان با ارائه گندم خود به بورس کالا و معامله باقیمت بازار، ظرف چند روز می‌توانند وجوه خود را دریافت کنند. در این روش مابه‌التفاوت قیمت کشف‌شده در بورس با خرید تضمینی از سوی دولت پرداخت می‌شود. در این روش دولت کمتر از معادل نرخ خرید تضمینی، هزینه به گندم کاران را پرداخت می‌کند و بار سنگین مالی از دوش دولت برداشته می‌شود.

وی به طرح قیمت تضمینی جو و ذرت اشاره کرد و گفت: عرضه محصولات کشاورزی در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران توانسته است تا حد زیادی اعتماد و رضایت کشاورزان را جلب کند؛ به‌طوری‌که تجربه موفق معامله ذرت و جو به‌صورت قیمت تضمینی در سال‌های اخیر کشاورزان را ترغیب کرد تا محصول خود را به بورس کالا تحویل داده و سریع‌تر به پول خود دست پیدا کنند؛ موضوعی که علاوه بر پرداخت سریع مطالبات کشاورزان، فشار مالی دولت را تا حدود زیادی کاهش داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید