Iranian Agriculture News Agency

نگاهی به نوسانات ارزی و الزامات پیش رو؛

صرفه جویی 8هزار میلیاردی با خودکفایی گندم

ایانا-کشاورزی: با دلار 4200 تومانی رقمی حدود 21 هزار و 336 میلیارد تومان برای خرید 10 میلیون تنی گندم پرداخت می‌شد. این در شرایطی است که اضافه شدن تقاضای 10 میلیون تنی خرید گندم توسط ایران، قطعا قیمت‌ها را در بازار جهانی بالاتر می‌برد و باید هر تن گندم را با قیمت‌هایی بیش از 500 دلار خریداری می‌کردیم.

صرفه جویی 8هزار میلیاردی با خودکفایی گندم

 

افزایش سرسام‌آور نرخ دلار طی چند ماه اخیر و اعمال دوباره تحریم علیه ایران، حالا می‌تواند حساسیت خودکفایی گندم را به خوبی به نمایش بگذارد. با وجود شرایط حاکم بر کشور، شاید این سوال در اذهان ایجاد شود که اگر مجبور به واردات گندم بودیم آیا امکان تامین بودجه مربوطه با رقم کلان مورد نظر وجود داشت یا خیر؟! چرا که خردادماه سال جاری بود که معاون وزیر کشاورزی از پیش‌بینی خرید تضمینی 10.5 میلیون تنی گندم در سال جاری خبر داد و اعلام کرد که «اگر این پیش‌بینی محقق شود که شرایط اقلیمی گویای نوید وضعیت بهتری را نیز می‌دهد، می‌توانیم بیش از سه میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی کنیم»، یعنی رقمی برابر با 12 هزار و 600 میلیارد تومان اگر با ارز 4200 تومانی به واردات گندم تخصیص پیدا می‌کرد.

به گزارش ایانا، این روزها قیمت خرید گندم در بازارهای جهانی با نرخ یورو و دلار تخمین زده می‌شود، به‌طوری که هر تن گندم در بازارهای جهانی این روزها حدود 507 دلار قیمت دارد. از این رو با یک محاسبه ساده می‌توان نتیجه گرفت که تولید گندم مورد نیاز کشور در داخل با توجه به وضعیت نرخ ارز، مشکلات تبادل آن و نیز تحریم‌هایی که می‌تواند امنیت غذایی کشور را برای فشار بیشتر نشانه بگیرد، چقدر به نفع کشور تمام شده است.

امسال حدود 10 میلیون تن گندم خرید تضمینی شده است. حال در نظر بگیریم که اگر قرار باشد، کل نیاز کشور به گندم وارد شود و نیاز سالانه کشور که رقمی بین 10 تا 13 میلیون تن برآورد می‌شود را نیازی 10 میلیون تنی در نظر بگیریم، باید در شرایط کنونی حدود پنج میلیارد و 70 میلیون دلار برای خرید گندم یک سال کشور هزینه می‌کردیم؛ به عبارتی با دلار 4200 تومانی رقمی حدود 21 هزار و 336 میلیارد تومان برای خرید 10 میلیون تنی گندم پرداخت می‌شد. این در شرایطی است که اضافه شدن تقاضای 10 میلیون تنی خرید گندم توسط ایران، قطعا قیمت‌ها را در بازار جهانی بالاتر می‌برد و باید هر تن گندم را با قیمت‌هایی بیش از 500 دلار خریداری می‌کردیم.

این در حالی‌است که اکنون با خودکفایی گندم و تامین نیاز کشور از گندمکاران داخلی که در سال زراعی گذشته با قیمت هر تن یک میلیون و 300 هزار تن خریداری شد، سالانه 13 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم از گندمکاران ایرانی پرداخت شده که با این کار هم حدود 8 هزار میلیارد تومان کمتر از واردات گندم برای تامین آن هزینه شده است و در عین حال، از کشاورزان داخلی هم حمایت شده و در راستای کمک به ثابت ماندن اشتغال روستایی و تامین معیشت کشاورزان قدم بزرگی برداشته شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید