Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران:

تامین 20میلیون تن کالای اساسی از ابتدای امسال

ایانا-کشاورزی: از ابتدای سال تا به امروز 20میلیون تن کالای اساسی تامین شده، از این میزان 8.5 میلیون تن مصرف شده است.

تامین 20میلیون تن کالای اساسی از ابتدای امسال

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه خرید تضمینی سال زراعی 96-97 به پایان رسیده است ، گفت: قیمت خرید تضمینی گندم براساس توافقات ۱۶ هزار ریال تعیین شد که این امر بیانگر افزایش ۲۳ درصدی قیمت خرید تضمینی نسبت به سال گذشته است.

به گزارش ایانا، یزدان سیف در نشست خبری صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال زراعی ۹8- ۹7 در مجموع ۳۸۵ هزار تن دانه روغنی با ارزش بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خریداری شد که کل وجه آن به کشاورزان پرداخت شده است، گفت: همچنین در سال 97- 96 حدود 58 هزار تن دانه روعنی سویا، کلزا و آفتابگردان و 358 هزار تن دانه‌های غیرروغنی خریداری شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه از اول دی ماه برنامه ریزی برای خرید تضمینی سال زراعی آینده انجام شده است، گفت: بر همین اساس الگوهایی برای استانداران، مدیران غله و رئیس سازمان‌های جهادکشاورزی ارسال شده است.

سیف درباره پرداخت پول کشاورزان در خرید تضمینی نیز گفت: 50 درصد ارزش خریداری شده به صورت نقد به کشاورزان پرداخت شده است .

او ادامه داد: باقی مبلغ خرید تضمینی نیز بین یک ماه تا 45 روز پرداخت شده که در مقاطعی هدف گذاری محقق نشد و 8 تا 15 روز تاخیر در پرداخت را شاهد بوده‌ایم و میانگین پرداخت وجه 28 روز بوده است.

سیف با بیان اینکه میزان تاخیر در پرداخت از مرداد به علت افزایش حجم ورودی گندم‌های استان های سردسیر با تاخیر 36 روزه همراه بوده است، افزود: پروژه برنامه خرید تضمینی برای سال آینده همچنان به قوت خود باقی است و بر این اساس شورای اقتصاد پس از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را تصویب کرد که خوشبختانه در حوزه خرید تضمینی گندم، افزایش قابل ملاحظه‌ای لحاظ شده و این امر منجر به دلگرمی بیشتر کشاورزان برای کشت گندم در سال زراعی جدید خواهد شد.

او با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا به امروز 20میلیون تن کالای اساسی تامین شده است، افزود: از این میزان 8.5 میلیون تن مصرف شده است.

سیف با بیان اینکه این موضوع باعث آرامش نسبی در بازار کالاهای اساسی شده است، افزود: تا پایان امسال ۵۰ هزار تن برنج، ۵۷ هزار تن روغن خام و ۴۰ هزار تن شکر برای تنظیم بازار شب عید در استان‌ها توزیع خواهد شد.

او افزود: همچنین ماهانه 20 هزار تن برنج تایلندی با قیمت 5200 و 4200 تومان به بازار تزریق می‌شود.

قیمت روغن خام تحویلی به کارخانه‌ها برای روغن سویا 3950 تومان روغن آفتابگردان 3700 تومان و روغن پالم 3950 تومان است و تا کنون 200 هزارتن از ذخایر استراتژیک روغن خام به گردش در آمده و دو برابر این عدد دوباره ذخیره شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بررسی کیفیت نان‌های کشور اشاره کرد و گفت: درصد کیفیت انواع نان 84 درصد در کشور است.

او افزود: برای تجهیز نانوایی‌ها و ارتقا کیفیت نان به هر نانوایی 15 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود که تا پایان آبان ماه سال جاری 151 میلیارد ریال از این تسهیلات تا کنون پرداخت شده است.

سیف ادامه داد: مجموع کالاهای اساسی مورد نیاز سال آینده نیز تامین شده است و نگرانی در این زمینه نداریم.

به گفته سیف، در طرح تنظیم بازار ماهانه 20 هزار تن برنج تایلندی درجه یک هر کیلوگرم با قیمت پنج هزار و 200 تومان، و درجه دو با قیمت چهار هزار و 200 تومان در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی در استان ها عرضه می‌شود. 

او همچنین از رونمایی سامانه خرید و فروش آرد و گندم خبر در بهمن ماه امسال خبر داد و افزود: این سامانه در حال حاضر در حال فعالیت است و آرد عرضه شده در آن به خبازی های آزادپز قابل رصد است.

سیف در خصوص امکان تخلف در سیلو‌ها در زمان تحویل گندم خریداری شده نیز گفت: امکان اینکه افراد بتوانند خاک را با گندم مخلوط و به سیلو‌ها تحویل دهند وجود ندارد، چون در ابتدا مسئولان آزمایشگاه میزان شن و ماسه موجود در گندم را اندازه گیری می‌کنند و اگر از نرم استاندارد بیشتر شود از تحویل آن خودداری می‌کنند.

او افزود: افرادی که در سال گذشته قصد تحویل گندم مخلوط شده با خاک را به سیلو‌ها داشتند مجازات شدند به طوری که نفر اول به ۲۲سال، نفر دوم به ۱۵ سال، نفر سوم نیز به ۷ سال حبس محکوم شدند .

او گفت: در مجموع برای این سه فرد ۸۱ سال زندان درنظر گرفته شد تا کسی جرات ادامه این کار را نداشته باشند.

معاون وزیر در پاسخ به خبرنگار ایانا در رابطه با عرضه نشدن گندم در بورس طی روزهای اخیر  نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن گندم در بورس کالا عرضه شده که به اندازه کل عرضه سال گذشته بوده است.

او با بیان اینکه قیمت گندم ۱۰ درصد در بورس افزایش داشته است، افزود:  اما این افزایش بالا نیست. از یک دی گندم به کارخانجات عرضه شده و در سامانه تامین شده است.

او افزود: از ابتدای این ماه  تا کنون ۱۲۰ هزارتن گندم به کارخانجات ارسال شده است.

سیف با بیان اینکه تاکنون 400کارخانه در این سامانه در نظر گرفته شده برای آرد ثبت کرده‌اند، گفت: همچنین 25 هزار واحد صنفی و صنایع و نانوایی های آزادپز نیز در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

معاون وزیر با اشاره به لایحه تنظیمی بودجه گفت: مهمترین رقم در بودجه یارانه نان مصرفی برای نان و مشتقات ناشی از گندم است.

او میزان رقم در نظر گرفته شده را 8 هزار و 145میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان 6 هزار و 145 میلیارد تومان از محل تبصره 14 هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده و همچنین 2 هزار و میلیارد تومان نیز از منابع عمومی تخصیص داده شده است.

معاون وزیر  ادامه داد: ارز مورد نیاز کالاهای اساسی سال آینده از هم اکنون تامین شده است.

او در پایان با بیان اینکه در حال حاضر دولت تضمینی برای افزایش قیمت آرد ندارد ، ادامه داد: از یک دی ماه در حدود 100هزار تن آرد برای مصرف خبازی ها تامین شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید