Iranian Agriculture News Agency

به منظور پیوستن به اتحادیه اروپا و بهبود شرایط کشاورزان:

افزایش بودجه کشاورزی در صربستان

دولت صربستان از سال ۲۰۱۵ به منظور بهبود وضعیت کشاورزان، سیاستهای حمایتی خود را بهبود داده است. پرداخت ۳۶ دلار یارانه مستقیم برای هر هکتار زمین کشاورزی، پرداخت ۴۰ درصد از هزینههای ذخیره سازی محصولات کشاورزی و همچنین ارائه تسهیلات برای خرید ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات آبیاری از جمله اقدامات حمایتی دولت صربستان از بخش کشاورزی است.

افزایش بودجه کشاورزی در صربستان

به گزارش ایانا به نقل از مقاومتی نیوز، صربستان یکی از کشورهای اروپایی است که با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری در جنوب این قاره قرار دارد و اقتصاد آن مبتنی بر صنعت و کشاورزی است.

صربستان از جمله کشورهایی است که هنوز به عضویت اتحادیه اروپا در نیامده است اما تلاش سیاستمداران این کشور برای عضویت در این اتحادیه ادامه دارد و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ به عضویت رسمی اتحادیه اروپا درآید.

حدود ۲۰ درصد از صادرات کل صربستان به محصولات کشاورزی اختصاص یافته است و تراز تجاری این کشور مثبت ۱.۴ میلیارد دلار است.

محصولات صادراتی صربستان شامل مواد تولیدی، غذا و حیوانات زنده و ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل است. این کشور بسیاری از محصولات تولیدی خود را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می‌کند به نحوی که این کشورها مقصد ۵۵ درصد از کل صادرات صربستان هستند.

جایگاه پراهمیت کشاورزی در اقتصاد صربستان

کشاورزی در صربستان مانند سایر همسایگان این کشور نظیر بلغارستان، مجارستان، رومانی و… جایگاه ویژهای در اقتصاد این کشور دارد؛ به نحوی که ۲۱ درصد از نیروی کار صربستان در بخش کشاورزی اشتغال دارند و این بخش ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده است.

۹۰ درصد از اراضی کشاورزی در صربستان در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و مابقی زمینهای زراعی متعلق به دولت این کشور است و حمایتهای مختلفی برای جذب سرمایه گذاریهای بیشتر از سوی دولت انجام گرفته است.

محصولات تولیدی مهم کشاورزی در صربستان

حدود ۶۰ درصد از اراضی کشور صربستان به تولید محصولاتی نظیر گندم، ذرت و آفتابگردان اختصاص یافته است و تولید محصولات دیگری نظیر گوشت و شیر نیز در این کشور جایگاه ویژهای دارد.

میزان تولید محصولاتی نظیر ذرت و گندم در صربستان حدود ۷.۵ و ۳ میلیون تن در سال است و محصولاتی دیگر نظیر سویا و آفتابگردان به ترتیب ۶۵۰ و ۵۷۰ هزار تن در این کشور تولید می شوند.

میزان تولیدات دامی در صربستان نیز وضعیت مناسبی طی سال های اخیر پیدا کرده است به نحوی که حدود ۳۴ درصد از کل تولیدات کشاورزی این کشور متعلق به محصولات دامی نظیر گوشت قرمز و لبنیات است.

حمایت از کشاورزی برنامه ویژه دولت صربستان

وزارت زراعت و حفاظت از محیط زیست maep  صربستان برنامه‌های متعددی برای توسعه کشت محصولات کشاورزی طی سال های اخیر پیاده کرده است.

به عنوان مثال دولت این کشور از سال ۲۰۱۵ برنامههای تشویقی متعددی را برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی اجرایی کرده است که نتیجه آن افزایش تولید این محصولات خواهد بود.

از سویی دیگر دولت صربستان طی سال های اخیر با رصد دقیق مزارع کشاورزی در این کشور میزان یارانه های حمایتی دولت از کشاورزان را معطوف به کشاورزان دارای زمین های کمتر از ۲۰ هکتار کرده است.

حمایت مالی ویژه دولت صربستان از تولیدات کشاورزی در این کشور

بررسیها نشان میدهد میزان بودجه صربستان برای بخش کشاورزی در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۷۴ میلیون دلار بود که حدود ۲۸ میلیون دلار بیشتر از سال ۲۰۱۶ بود.

دولت در سال ۲۰۱۷ مبالغ بیشتری را در قانون بودجه سالانه خود برای حمایت از کشاورزان جوان و خرید ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات آبیاری و فراگیری پوشش بیمه ای اختصاص داده بود.

در قانون بودجه صربستان حدود ۶ میلیون دلار یارانه مستقیم به کشاورزان پرداخت شده و ۲.۳ میلیون دلار صرف مشوق های خاص کشاورزی شده است.

تقویت سیاستهای حمایت از کشاورزی در صربستان

سیاست یارانهای جدید در صربستان در فوریه 2018 بازنویسی شده که بر طبق آن برای هر هکتار حدود ۳۶ دلار یارانه دریافت خواهند کرد. از سویی دیگر دولت صربستان حدود ۴۰ درصد از هزینههای ذخیره سازی غلات را به کشاورزان میپردازد.

صربستان استراتژی جدیدی را برای پیشرفت بخش کشاورزی خود تا سال ۲۰۲۴ را تدوین کرده است که در این سیاست ها قرار است بخش کشاروزی این کشور مهیای پیوستن به اتحادیه اروپا شود.

به همین منظور اتحادیه اروپا نیز جهت تامین امنیت غذایی و برای ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در صربستان جهت پیوستن به این اتحادیه، حدود ۲۰۰ میلیون دلار اختصاص داد تا سرمایهگذاری در بخش کشاورزی این کشور توسعه پیدا کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید