Iranian Agriculture News Agency

رئیس کارگروه اقتصادی مجمع بسیج استان فارس مطرح کرد:

توسعه پایدار با توانمندسازی جوامع روستایی

رئیس کارگروه اقتصادی مجمع بسیج استان فارس گفت: پیرو منویات مقام عظمای ولایت، با تکیه بر اقتصاد مقاومتی از شرایط تحریم عبور می‌کنیم.

توسعه پایدار با توانمندسازی جوامع روستایی

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، در کارگروه اقتصادی مجمع عالی بسیج استان فارس راهکارهای سازنده مقابله باخشکی و کم آبی و راهکارهایی جهت حمایت از واحدها و کارخانجات راکد و نیمه فعال در استان فارس بررسی شد، این نشست با حضور محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، کریم عربی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری فارس، محمد مهدی قاسمی  رئیس این کارگروه و سایر اعضا تشکیل جلسه داد.

در این نشست محمد مهدی قاسمی رئیس کارگروه اقتصادی مجمع عالی بسیج استان فارس، یادآورشد: این کارگروه پیرامون مباحث مختلف در فضای اقتصادی بحث و تبادل نظر داشته و در همین راستا به نتایج مطلوبی دست یافته است.

این مقام مسئول در ادامه در ارتباط با راهکارهای سازنده مقابله باخشکی و کم آبی در استان فارس گفت: راه توسعه پایدار از توانمندسازی جوامع روستایی و محلی می‌گذرد و این امر یکی از اولویت‌هایی است که در شورای کشاورزی و استان به آن رسیدیم از این رو  ۵ روستا به صورت پایلوت با توجه به پروپوزال دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، در بودجه سال پیشرو دیده شده ولی 5 روستا کفایت نمی‌کند و باید توسعه یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ارتباط با ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری، تصریح کرد: اعتبار خوبی از صندوق ذخیره ارزی به این طرح‌ها اختصاص داده شده که به تناسب استان فارس از این  اعتبار بهره برده،  اما شاید استان فارس به خصوص مناطق جنوبی به تناسب بارندگی‌های خاص و با شدت بالا ، نیاز به توجه ویژه در این مباحث دارد که باید مطالبه‎گری شود.

قاسمی در ادامه از دیگر راهکارهای سازگاری با خشکی توسعه کشت گلخانه دانست و افزود: اگرچه تسهیلات ارزان قیمتی به این امر اختصاص داده شده، اما با توجه به اهمیت گلخانه در افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی آب نیازمند تسهیلات بلاعوضی در این حوزه هستیم.

او با اشاره به این‌که بخشی از اشتغال روستا به دامداری وابسته است، افزود: ما مجتمع دامی را به دامداران داخل روستا ترجیح نمی‌دهیم روستاهای ما با شکل دامداری و اشتغال روستایی باید باشد که در دنیا هم همین طور است.

رئیس کارگروه اقتصادی مجمع بسیج استان فارس با اشاره به این‌که تقویت بنیه مالی از جمله راهکارهای کمک به خسارت دیدگان از خشکسالی است، تصریح کرد: از این رو صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، به خصوص صندوق‌های شهرستانی و استانی راه‌اندازی شده که باید روز به روز تقویت شوند چرا که منابع ارزان قیمتی برای کشاورزان و تمام شاغلین در روستا فراهم می‌کند و افزود: بسیج نیز صندوق‌های قرض الحسنه راه اندازی کرده است.

قاسمی تاکید کرد: علت العلل عدم صرفه‌جویی در آب عدم تحویل حجمی آب است، از این رو بر اساس اتفاق نظر استان کنتور حجمی و کنتوردار کردن چاه‌ها باید در اولویت قرار بگیرد که وزرات صنعت و به تبع آن سازمان صنعت از جنبه تولید باید عنایت ویژه داشته باشد و هم در تامین مالی نیز به بودجه آن باید توجه خاص شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید