Iranian Agriculture News Agency

75 هزار هکتار جنگل‎کاری در گلستان انجام شد

ایانا-جامعه و فرهنگ: استان گلستان از لحاظ سطح جنگل‎کاری جزو استان‎های نخست کشور است و 75 هزار هکتار جنگل‎کاری در استان انجام شده و در شرق استان که جنگل‎کاری‎های سوزنی‎برگ وجود نداشت این مهم اتفاق افتاده است.

75 هزار هکتار جنگل‎کاری در گلستان انجام شد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: گلستان از لحاظ سطح جنگل‎کاری جزو استان‎های نخست کشور است و 75 هزار هکتار جنگل‎کاری در استان انجام شده است.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ابوطالب قزلسفلو اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای حادثه‌خیز دنیا است و از 43 بلایای طبیعی و ویرانگر دنیا، 30 مورد آن در کشور ما رخ می‌دهد.

او تصریح کرد: با اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ‌سازی می‌توانیم حجم خسارات را در جامعه کاهش دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: در کشوری مثل ژاپن که سالانه زلزله‌هایی با قدرت بالا اتفاق می‌افتد همه شاهد هستند که این کشورها با انجام اقدامات ایمنی و توجه به آگاه‌سازی جامعه حداقل خسارات را متحمل می‌شوند.

قزلسفلو گفت: به نظر می‎رسد فراوانی وقوع و میزان خسارت سیل در ایران ملموس‎تر است که در کنار آن حوادثی مانند آتش‎سوزی، زلزله در کشورمان بیشتر دیده می‎شود.

او با بیان اینکه شرایط ایران در وقوع حوادث و بلایا می‎طلبد در برخورد با بلایای طبیعی به امر اطلاع‎رسانی و آگاهی‎بخشی توجه ویژه‎ای شود، بیان کرد: متأسفانه در استان گلستان بیشتر درگیر حریق در عرصه‎های جنگلی و مرتعی هستیم و گلستان جزو معدود استان‎هایی است که علاوه‎بر حریق بهار و تابستانه در فصل خزان نیز دچار آتش‎سوزی می‎شود این در حالی است که استان‎های دیگر چنین وضعی ندارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه از اواخر فروردین‎ماه امسال به دلیل افزایش غیرعادی دما حریق در جنگل‎ها را شاهد بودیم، یادآور شد: استان گلستان نسبت به گیلان و مازندران از لحاظ رطوبت نسبی و بارندگی پایین‎تر است و با توجه به برخورداری از جنگل‎های سوزنی برگ، مدیریت  در مقابله با حریق بسیار سخت می‎شود، همچنین هم‎مرز بودن جنگل‎ها با اراضی زراعی دیم استان شرایط را برای ایجاد حریق مساعدتر می‎کند.

مرز مشترک 6800 کیلومتر از اراضی زراعی در گلستان با جنگلها

قزلسفلو با بیان اینکه 6 هزار و 800 کیلومتر  از اراضی زراعی در سطح استان با جنگل‎ها مرز مشترک دارند، یادآوری کرد: بعد از برداشت گندم بیشتر آتش‎سوزی‎ها از اراضی به عرصه‎های جنگلی و مرتعی سرایت می‎کند با اداره کل هواشناسی و دستگاه‎های ذی‎ربط تعامل داریم تا بتوانیم حوادث را مدیریت کنیم.

او به‎کارگیری نیروها به صورت کشیک و گشت‎زنی، برگزاری دوره‎های آموزشی در محیط‎های نظامی و پادگان‎ها، استفاه از نیروهای مردمی و غیرمردمی، احداث آتش‎گاه‎ها را از جمله اقدامات برای مقابله با حریق اعلام کرد و افزود: در سال جاری 400 کیلومتر آتش‎بر در مناطق با ریسک بالا احداث شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه امسال بر امکانات و تجهیزات ما اضافه شده که جای دارد از استانداری گلستان در تأمین و خرید تجهیزات قدردانی کنم، خاطرنشان کرد: 21 دستگاه خودروهای مجهز برای اطفای حریق در سطح استان گلستان داریم.

قزلسفلو با بیان اینکه برای مقابله با سیل در استان اقدامات خوبی انجام شده است، ابراز کرد: استان گلستان از لحاظ سطح جنگل‎کاری جزو استان‎های نخست کشور است و 75 هزار هکتار جنگل‎کاری در استان انجام شده و در شرق استان که جنگل‎کاری‎های سوزنی‎برگ وجود نداشت این مهم اتفاق افتاده است.

افزایش جنگلهای گلستان در 20 سال گذشته

او با بیان اینکه آمار تصاویر ماهواره‎ای ما نشان می‎دهد جنگل‎های گلستان به ویژه در 20 سال گذشته رو به افزایش بوده است، متذکر شد: اقداماتی که منابع طبیعی انجام می‎دهد در چارچوب قوانین و مقررات است و این اقدامات و قوانین در تمام دنیا انجام می‎شود و نمی‎توان اداره‎کل منابع طبیعی و آبخیزداری را به دلیل رعایت قوانین و مقررات مانع توسعه استان دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان؛ عامل انسانی را علت آتش‎سوزی‎ها خواند و تصریح کرد: در بسیاری از نقاط دنیا روشن کردن آتش در جنگل ممنوع است اما این موضوع درکشورمان نهادینه نشده است و متاسفانه گاهی اوقات سهل‎انگاری‎ها موجب وقوع حریق می‎شود.

قزلسفلو از وقوع 400 مورد آتش‎سوزی در عرصه‎های مختلف مرتعی جنگلی و سوزنی‎برگ استان گلستان در سال 1396 خبر داد و متذکر شد: مساحت آتش‎سوزی‎ها در استان گلستان به یک هکتار رسیده و سطح آن کم شده است که این نتیجه نشانه اثرگذاری اقدامات انجام‎شده، است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید