Iranian Agriculture News Agency

معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

فعالیت در اراضی خرد؛ موجب کاهش بهره وری است

معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: فعالیت کشاورزی در اراضی خرد موجب کاهش بهره‌وری شده و منابع اصلی تولید هم هدر می‌رود.

فعالیت در اراضی خرد؛ موجب کاهش بهره وری است

به گزارش خبرنگار ایانا در تبریز، ایوب ایرانی‌فام، درباره موانع و چالش‌های اجرای قانون یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، گفت: قانون ارث بزرگترین مانع است و موجب خرد شدن اراضی می‌شود.

ایرانی‌فام، بازنگری در این قانون را در راستای حفاظت از منابع تولید ضروری دانست و افزود: ارزش افزوده پایین فعالیت کشاورزی هم در جای خود بهره‌برداران را به تغییر کاربری و ساخت و ساز در اراضی کشاورزی سوق می‌دهد.

وی سنتی بودن شیوه تولید و نبود الگوی مناسب یکپارچه‌سازی را از دیگر موانع اجرای قانون یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی عنوان کرد.

ایرانی‌فام با اشاره به اینکه قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در سال ۱۳۸۵ تصویب و آئین‌نامه آن پس از ۱۰ سال در سال ۱۳۹۵ و شیوه‌نامه اجرایی آن در سال گذشته ابلاغ شده است، گفت: به نظر می‌رسد عزم جدی در اجرای این قانون وجود ندارد.

به گفته ایرانی‌فام، با تجمیع اراضی و افزایش استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی، بخشی از نیروی انسانی شاغل در این بخش آزاد می‌شود و باید زمینه اشتغال این نیروها در بخش‌های دیگر اقتصادی فراهم شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید