Iranian Agriculture News Agency

انتقاد از درخواست برای استیضاح حجتی

سیاست‌های کلی کشور دست وزیر کشاورزی نیست

نماینده تبریز در مجلس اظهار داشت: بعضی سیاست‌های کلی کشور دست وزیر نیست؛ مثلاً در بحث گندم، عده‌ای از قیمت آن ناراضی هستند و آقای حجتی نیز دراین‌باره با نماینده‌ها هم‌نظر است، ولی دولت بر اساس شرایط بودجه‌ای کشور، تصمیمی را اتخاذ کرد

سیاست‌های کلی کشور دست وزیر کشاورزی نیست

به گزارش ایانا به نقل از خانه ملت، شهاب‌الدین بی‌مقدار، در مخالفت با استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی افزود: در شرایط فعلی این‌گونه استیضاح‌ها به صلاح کشور نیست. بحث اینکه اگر وزیری برود، چه کسی جای او خواهد آمد و چه عملکردی خواهد داشت نیز، مسئله بسیار مهمی است.

نماینده تبریز در مجلس اظهار داشت: بعضی سیاست‌های کلی کشور دست وزیر نیست؛ مثلاً در بحث گندم، عده‌ای از قیمت آن ناراضی هستند و آقای حجتی نیز دراین‌باره با نماینده‌ها هم‌نظر است، ولی دولت بر اساس شرایط بودجه‌ای کشور، تصمیمی را اتخاذ کرد و ما نیز دوباره نامه‌ای در این خصوص نوشتیم و اعتراض خودمان را اعلام کردیم.

این نماینده مخالف استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه مشکلاتی را در حوزه کشاورزی، خرید گندم و تجهیزات، ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: تاکنون در استان، برای مشکل خاصی به ما مراجعه نکرده‌اند، ولی به‌طورکلی در همه جای کشور مشکلات وجود دارد که به شرایط جهانی کشور مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: مثلاً واردات یکسری وسایل به کشور به دلیل کمبود ارز، به‌راحتی صورت نمی‌گیرد که حل این مشکل کمک و همکاری همگانی را می‌طلبد؛ در حوزه کشاورزی به لحاظ ارزان بودن قیمت، همیشه در بازار بر سر این تولیدات زده‌شده و بیشترین ظلم در کشور، به کشاورزان روا داشته می‌شود.

بی‌مقدار یادآور شد: به عقیده من، آقای حجتی فردی است که همیشه در این خصوص مدافع قشر کشاورز بوده‌اند، مثلاً گفته می‌شود، قیمت کود، یونجه و یا ... به این شکل باشد، ولی برای این فرآورده‌ها مبلغ دقیقی تعیین نمی‌کنند، درنتیجه مردم ناگزیر، کشاورزی را رها کرده و برای پیدا کردن شغل به شهرها مهاجرت می‌کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به نظر شما با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی مشکلات این حوزه حل خواهد شد یا خیر، خاطرنشان کرد: خیر، با استیضاح هیچ وزیری مشکلات کشور حل نخواهد شد. مثلاً در حال حاضر وزیر اقتصاد و تعاون استیضاح شدند، رأی هم آورد، مگر الآن مشکلات حوزه اقتصاد و یا تعاون حل‌شده است؟

عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس گفت: استیضاح در کل ابزار خوبی است، ولی وقتی تعداد این استیضاح‌ها از وزیران زیاد می‌شود، خاصیت خودش را از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: آقای حجتی درزمینهٔ آبیاری تحت‌الشعاع، کارهای بسیار مطلوبی انجام داده‌اند. مثلاً برای تهیه یکسری تخم‌هایی که درزمینهٔ کشت گندم نیاز بوده، خیلی روی مسئله گندم متمرکز شدند و تلاش‌های فراوانی را انجام داده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه ما در حال حاضر می‌توانیم این‌قدر باافتخار بگوییم که در بحث گندم به خودکفایی رسیده‌ایم چه کسی باعث این خودکفایی است؟ ما امروز با زحمات بی‌شائبه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی متحمل شده، حتی در بحث شکر هم خودکفا هستیم که بسیار مسئله مهمی است و واقعاً از این وزارتخانه جای تشکر دارد.

بی‌مقدار تأکید کرد: آقای حجتی، در بخش کشاورزی و به‌خصوص مسئله صادرات هم خیلی تلاش می‌کنند. مثلاً درزمینهٔ صادرات مرغ و تخم‌مرغ، تولیدات ما به حد بسیار بالایی رسیده بود، ولی خب با تصمیم‌گیری‌هایی که انجام گرفت، یک‌باره جلوی صادرات این محصول گرفته شد.

وی یادآور شد: البته به‌ندرت کم و کاستی‌هایی هم در حوزه کشاورزی دیده می‌شود ولی مربوط به مدیریت آقای حجتی نبوده و در حدی هم نیست که به استیضاح وی بینجامد و درواقع این مسائل بیشتر به بودجه، تخصیصات و همکاری مردم مربوط می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس ادامه داد: مطمئناً اگر شخص دیگری به‌جای آقای حجتی بیایید، نمی‌تواند عملکردی بهتر از وی داشته باشد، به‌جز اینکه چند ماهی وزارتخانه بدون سرپرست باقی‌مانده، کارهای مربوط به آن به حالت (تعلیق) درمی‌آید و عقب می‌افتد و همچنین یک بلاتکلیفی و سردرگمی برای معاونان ایجاد می‌شود که نمی‌دانند که خواهند ماند یا خیر.

بی‌مقدار تأکید کرد: مطمئناً این استیضاح‌ها بی‌فایده و هزینه‌بر است. وزیر باید برای استیضاح گزارش تهیه کند و درعین‌حال سؤالات نمایندگان را نیز پاسخ بدهد.

وی تصریح کرد: بنابراین در بحث استیضاح فقط یک نفر (خود وزیر) مطرح نیست، بلکه بحث هزینه‌بر بودن این استیضاح‌ها برای کشور و تلف شدن وقت وزیر، نماینده‌ها و مجلس، هم خود مسئله دیگری است که اجتناب‌ناپذیر است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید