Iranian Agriculture News Agency

بهرام رشیدی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با «ایانا» تشریح کرد:

6 مزیت توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای

بهرام رشیدی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «ایانا» 6 مزیت‌‌ شهرک‌های گلخانه‌‌ای را تشریح کرد.

6 مزیت توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای

او صرفه‌جویی در مصرف آب را مهم‌ترین مزیت شهرک‌‌های گلخانه‌ای ذکر کرد و گفت: در شهرک‌های گلخانه‌‌ای هیچ‌گونه پرت آب وجود ندارد. به‌‌گونه‌ای که در مقایسه با فضای باز حتی دو درصد هم آب مصرف نمی‌شود.

رشیدی اضافه کرد: با توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای مصرف آب به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

این کارشناس کشاورزی، کاهش هزینه‌های حمل و ترانسفر را مزیت دیگری دانست و تاکید کرد: با توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای،هزینه حمل ونقل نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

او با اشاره به مزیت دیگر شهرک‌های گلخانه‌ای اضافه کرد: با توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای می‌توان در مصرف آب‌های زیرزمینی نیز صرفه‌جویی کرد.

رشیدی با این توضیح که توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای موجب افزایش بهره‌وری آب می‌شود، گفت: این شهرک‌ها نه تنها در مصرف آب که در کاهش مصرف سوخت و هزینه حمل موثر است.

او رونق اشتغال را از دیگر مزیت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای برشمرد و افزود: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای به نفع کشور است.

رشیدی دربخش دیگری از صحبت‌‌هایش مقایسه‌ای هم به  گلخانه‌های انفرادی کرد و گفت: در گلخانه‌های انفرادی تجهیزات و تاسیسات جداگانه‌ای نیاز است اما در شهرک‌های گلخانه‌ای تجهیزات گسترده‌تر است و وسعت بیشتری را پوشش می‌دهد. علاوه براین؛ هزینه‌ها در شهرک‌های گلخانه‌ای به مراتب خیلی کمتر از گلخانه‌های انفرادی است.

او افزایش صادرات را مزیت دیگر شهرک‌های گلخانه‌ای برشمرد و توضیح داد: توسعه این شهرک‌ها حتی برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها نیز موثر است.

این کارشناس کشاورزی رویکرد وزارت کشاورزی برای توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای را گام مهمی برای صرفه‌جویی در آب ذکر کرد و درباره عملکرد کشت گلخانه‌ای در کشورهای دیگرگفت: کشورهایی چون  ترکیه بیشتر به سمت توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای حرکت کرده‌اند و دراین زمینه موفق بوده‌اند. به‌گونه‌ای که این کشور از طریق شهرک‌های گلخانه‌ای محصولات مورد نیاز کشورهای اروپایی از جمله روسیه را نیز تامین می‌کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید