Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور:

تولید 106 میلیون قطعه جوجه گوشتی در آذرماه

ایانا-کشاورزی: در آذر ماه در حدود 6 میلیون جوجه یک روزه، 3هزار تن گوشت مرغ، 2میلیون عدد تخم مرغ نطفه‌دار صادر شده است.

تولید 106 میلیون قطعه جوجه گوشتی در آذرماه

نوسانات قیمت مرغ طی چند روز گذشته سبب دامن زدن به شایعات مختلفی از جمله توقف تولید توسط مرغداری‌ها به دلیل مشکلات تامین نهاده‌ها و همچنین افت 40درصدی تولید شده است. شایعاتی که در راستای توجیه افزایش قیمت‌های عجیب و غریب مرغ مطرح می‌شوند تا جایی برای گلایه باقی نگذارند. البته این شایعات چندان مورد تایید مرغداران نیست. توقف تولید توسط مرغداری‌ها به دلیل مشکلات تامین نهاده‌ها و همچنین افت تولید 40درصدی در حالی مطرح شده که مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور آن را کاملا تکذیب و عنوان می‌کند که در صورت کاهش 40درصدی تولید مرغ گوشتی قیمت آن به دلیل تقاضای کنونی باید در حدود 20هزار تومان باشد نه 13 هزار تومان.

برومند چهار آیین مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با تاکید بر اینکه تولید مرغ گوشتی کاهش 40 درصدی نداشته، چرا که در این صورت قیمت مرغ در بازار به حدود 20 هزار تومان رسیده بود، گفت: میزان تولید جوجه‌های گوشتی در آذر ماه 106میلیون قطعه بوده است.

او با بیان اینکه تا پایان آبان ماه نیز 104میلیون و 454هزار قطعه جوجه گوشتی تولید شده است، افزود: دلیل افزایش تولید جوجه‌های گوشتی افزایش سن گله مادر از 60 هفته به 64 هفته بوده است.

چهارآیین افزود: مصرف سرانه کشور در حدود 25 کیلوگرم است که رو به افزایش است و پیش بینی می‌شود به مرز 30کیلوگرم برسد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور  با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از تولید مازاد بر نیاز داخل صادر می‌شود، افزود: در آذر ماه در حدود 6 میلیون جوجه یک روزه، 3هزار تن گوشت مرغ، 2میلیون عدد تخم مرغ نطفه‌دار صادر شده است.

او با اشاره به اینکه به صورت ماهیانه در حدود 850هزار قطعه جوجه ریزی مرغ مادر گوشتی انجام می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود 114 میلیون جوجه تولید شود.

چهارآیین با بیان اینکه در حدود 30 تا 40 روز گذشته با اختلالاتی در تامین نهاده رو‌به‌رو بوده‌ایم‌، افزود: این مساله سبب اختلال در تولید  شده اما تاثیر آن به مقداری نبوده که افت تولید قابل توجهی را شاهد باشیم.

او تصریح کرد: آنچه که بسیار بیشتر از اختلال در تامین نهاده‌ها در کاهش تولید موثر بوده تصمیمات کارگروه تنظیم بازار است که سبب شده تا بخشی از مرغداران تصمیم به توقف تولید به صورت موقت بگیرند. قیمت‌های دستوری سبب شده بخشی از مرغداران تصمیم بگیرند تا ایجاد ثبات نسبی، بطور موقت تولید را متوقف کنند که این توقف تولید سبب کاهش عرضه و در نهایت افزایش غیرمعقول قیمت عرضه شده به مصرف کنندگان شد.

تعیین قیمت مرغ 12 هزار تومانی در ستاد تنظیم بازار

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به  جلسه کارگروه تنظیم بازار طی این هفته اشاره کرد و گفت: امید می‌رود کارگروه تنظیم بازار با دعوت از تشکل‌های مرتبط با تولید گوشت مرغ،  قیمت کارشناسی 12 هزار تومان را برای مصرف کننده نهایی تعیین و ابلاغ کند تا برای تولیدکنندگان نیز صرفه اقتصادی داشته باشد و موجب استمرار تولید شود.

او با بیان اینکه قیمت تمام شده این محصول درب مرغداری‌ها 7750تومان تا 8 هزار تومان است، افزود: با تعیین قیمت کمتر از 12هزار تومان بخشی از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج خواهند شد و در شرایط فعلی این مساله به نفع مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و دولت نخواهد بود و در این صورت در روزهای پایانی سال دوباره با شوک افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید