Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد:

کاهش 50 درصدی مصرف آب در برنج در فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد گفت: با اجرای آبیاری تیپ در مزارع برنج این شهرستان، بیش از 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی شد.

کاهش 50 درصدی مصرف آب در برنج در فارس

ایرج دهقانی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شیراز، با اشاره به این‌که کشت برنج جایگاه ویژه ای در فرهنگ،  تاریخ، اشتغال و اقتصاد مردم فیروزآباد دارد، تصریح کرد: برنج از دیرباز کشت غالب این شهرستان بوده، سالانه بیش از 250 هزار نفر روز در قالب مالک و کارگر به این شغل اشتغال داشته و تعداد 11  واحد شالی کوبی هم در این رابطه در چرخه تولید و فرآوری نقش آفرین می‌کنند از این رو حذف کامل برنج از الگوی زراعی منطقه به سختی امکان پذیر است.

این مقام مسئول یادآورشد: مصرف آب درهر هکتار از  مزارع برنج 20 هزار متر مکعب بوده که با توجه به چالش خشکسالی‌ حاکم، در چند سال اخیر راه‌های کاهش مصرف آب در مزارع برنج به صورت تحقیقاتی بررسی و در سال جاری در قالب طرح‌های ترویجی در سطح مزارع کشاورزان اجرایی شد.

دهقانی افزود: طرح تحقیقاتی کاهش مصرف آب در مزارع برنج به سه صورت کشت به‌صورت نم کاری (شل زنی) همراه با آبیاری تناوبی، اجرای کشت بدون انجام عملیات پدلینگ (شل زنی) همراه با آبیاری نواری و کشت به‌صورت نم کاری (شل زنی) با  آبیاری نواری انجام شد.

او می‌گوید: اگرچه روش اجرای کشت بدون انجام عملیات پدلینگ (شل زنی) همراه با آبیاری نواری، صرفه‌جویی حدود 60 درصدی در میزان آب مصرفی را به دنبال داشت، اما در این روش کنترل علف‎های هرز به سادگی امکان پذیر نبوده، هزینه های داشت و کارگری افزایش یافته و این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

دهقانی تصریح کرد: در روشی که آبیاری به‌صورت تناوبی انجام شد، مصرف آب  از 20 هزار مکعب به 15 هزار متر مکعب در هکتارکاهش یافته که علی رغم کاهش قابل توجه در مصرف آب، میزان آب مصرفی در این روش  از متوسط بارش سالیانه بیشتر بوده و  بیلان منفی آب‌های زیر زمینی ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول گفت: بهترین شیوه کشت به روش معمولی همراه با آبیاری نواری بوده که پس از استقرار گیاه در بستر کاشت،  آبیاری به‌صورت نواری انجام شد، چرا که در این روش  علاوه بر کاهش مصرف آب از 20 هزار متر مکعب به 9 هزار و 800 متر مکعب در هرهکتار، تولید قابل قبولی را به دنبال داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد، تاکید کرد: از نظر خاصیت شالیکوبی وکیفیت پخت هیچ کدام از سه روش مذکور با مزرعه شاهد یعنی کاشت به روش معمولی برنج تفاوتی نداشت.

در همین راستا عباس زارع مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری چندی پیش در گفتگو با خبرنگار ایانا در شیراز، با اشاره به این‌که آبیاری تیپ موضعی در مزارع برنج برای اولین بار در کشور و در استان فارس انجام شد، گفت: میزان تولید در واحد سطح در دو شیوه آبیاری سنتی و تیپ موضعی تقریبا یکسان بوده ، بنابراین در مناطقی که با توجه به سیاست‌های وزارتخانه کشت برنج انجام می‌شود، استفاده از این روش میزان مصرف آب را 50 درصد کاهش می‌دهد.

شهرستان فیروزآباد با دارا بودن 125 هزار نفر جمعیت به دلیل موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و آب و هوائی از دیر باز یکی از قطب های تولید انواع محصولات کشاورزی بوده و شغل حدود 90 درصد مردم به طور مستقیم و 10 درصد دیگر به طور غیر مستقیم به کشاورزی و صنایع آن وابسته است. این شهرستان در ۹۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید