Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس:

سن گندم به صورت بیولوژیک کنترل می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: مشارکت در شناسایی و معرفی بذور مقاوم به خشکی انتهای فصل، از دستاوردهای پژوهشی این مرکز است.

سن گندم به صورت بیولوژیک کنترل می‌شود

ابراهیم زارع، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شیراز، با اشاره به دستاوردهای پژوهشی این مرکز در سال زراعی 97-96، یادآورشد: شناسایی و معرفی بذوری که با یک تا سه آب کمتر، محصول مناسبی بدهند از جمله اقدامات صورت گرفته بوده و به طور خاص معرفی رقم پنبه حکمت که نسبت به رقم پنبه بختگان که رقم غالب استان بوده حداقل 40 روز زودرس‌تر بوده و حداقل 3 آب کمتر می‌خورد و عملکرد برابر و در برخی موارد بالاتر از رقم پنبه بختگان  داشته  و با ارقام خارجی برابری می‌کند.

او می‌گوید: در همین راستا معرفی 6 رقم جدید گندم نان، دو رقم جدید گندم دوروم، دو رقم جدید جو، یک رقم جدید سویا، دو رقم جدید ذرت، دو رقم جدید چغندر قند، یک رقم جدید زیتون، یک رقم جدید کلزا، یک رقم جدید گلرنگ، یک رقم جدید لوبیا و یک رقم جدید کنجد معرفی شده که همه این ارقام تحت نظر موسسه اصلاح نهال و بذر کرج تهیه شده و مرکز تحقیات فارس در ایستگاه‌های داراب و زرقان از ایستگاه‌های اصلی انجام آزمایشات  آن‎ها بوده است.

زارع با اشاره به وابستگی کشور به واردات علوفه، از اقدامات در زمینه معرفی جایگزین‌هایی برای اقلام خوراکی وارداتی سخن گفت و افزود: تولید علوفه هیدروپونیک با انجام آزمایشات کامل این نوع علوفه بر فاکتورهای رشدی دام سبک و سنگین و معرفی کنجاله کلزا و تریتیکاله به عنوان جایگزین برای ذرت و سویا در تغذیه طیور از جمله این اقدامات است.

این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به این‌که بخش بزرگی از مراتع دارای پوشش گیاهی ضعیفی بوده و در حال تخریب هستند، روش‌های کشت و استقرار پهن برگان علفی دائمی  در استان فارس بررسی شد، کشت بانکت هلالی و کشت بهاره به عنوان بهترین روش مشخص شد و  از این رو که  پهن‌برگان مذکور سازگار  با شرایط آب‌و هوایی  استان فارس هستند ، کاربرد آن‌ها به مرتع داران و کشاورزان توصیه شد، همچنین با هدف حفظ گیاهان مرتعی، در مبارزه با یک نوع آفت بذرخوار  که برای اولین بار در استان فارس به عنوان عامل مهم کاهش دهنده عملکرد گیاهان مرتعی شناسایی شد، تعلیف دام در زمان بذردهی گون جهت کاهش جمعیت این آفت توصیه شد.

زارع در ادامه با اشاره به شایع شدن عارضه زوال مرکبات در فارس، گفت: با توجه به این‌که بر اثر این عارضه ریشه گیاه ضعیف شده و در نتیجه گیاه از بین می‌رود، " اثرات قارچ‌های میکوریز آربسکولار" در ایجاد مقاومت به خشکی در درختان لیمو بررسی شده  و با توجه به نتایج حاصله این قارچ در کاهش زوال استفاده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس تصریح کرد: معرفی کائولین به عنوان ماده معدنی غیرسمی در کنترل زنجرک خرما  و کاربرد آن در مدیریت کنترل تلفیقی آفات از دیگر اقدامات این مرکز است.

او با اشاره به این‌که یکی از معضلات در کشور بالا بودن میزان ضایعات محصولات کشاورزی، گفت: استفاده از روش‌های غیرشیمیایی برای افزایش ماندگاری محصولات مختلف، از جمله موضوعات پژوهشی بود که در این راستا تاثیر استفاده از پوشش های کیتوزان، پکتینوپلاستی سایزر (گلیسرول) بر رنگ و بافت انجیر، بررسی و  مشخص شد که استفاده از کیتوزان به همراه گلیسرول 50 درصد رنگ را بهبود داده و  پکتین و گلیسرول 50 درصد باعث بهبودی و نرمی بافت و کمک به حفظ تازگی انجیر می‌شود.

زارع در ادامه از دیگر دستاوردها را تولید نهال سالم مرکبات عاری از بیماری‌های گیاهی با کمک پیوندکهای STG به منظور تکثیر انبوه دانست که عملیات اجرایی آن از سال گذشته  آغاز شده‌است.

وی افزود در این راستا همچنین تعدادی از ارقام مرکبات از جمله لیمو وپرتقال مقاوم به بیماری خطرناک جاروک در سطح باغات استان شناسایی شده و برای  انجام اقدامات اصلاحی در گلخانه احداث شده در ایستگاه زرقان نگهداری می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس  با بیان این‌که کنترل بیولوژیک سن گندم در گذشته به لحاظ اقتصادی قابل جایگزینی با کنترل شیمیایی نبود، تاکید کرد: در این مرکز برای اولین بار در دنیا شرایطی فراهم  شده که  پرورش سن در آزمایشگاه و تکثیر دشمنان طبیعی آن با هزینه کمتری تمام می‌شود، در همین راستا پیش بینی شده که در سال زراعی جاری در بخشی از مزارع گندم متعلق به مرکز از دشمنان طبیعی برای مبارزه با سن گندم استفاده شود که هدف نهایی این کار حذف یا حداقل کاهش مبارزه شیمیایی در مزارع گندم کشاورزان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید