Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور اراضی کشور:

اجرای قانون حفظ کاربری اراضی به شیوه قهری نیست

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: سیاست ما در اجرای قانون حفظ کاربری اراضی به شیوه پیشگیری بوده و قهری نیست.

اجرای قانون حفظ کاربری اراضی به شیوه قهری نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، علیرضا اورنگی در گردهمایی مدیران اموراراضی سراسر کشور که در استان فارس برگزار شد، گفت: از وظایف ما به عنوان دستگاه حاکمیتی در حوزه زمین برخورد متناسب با شرایط حاکم بر کشور بوده، از این رو هدف اصلی این گردهمایی تجدیدنظر نسبت به اقدامات، نحوه برخورد و تنظیم برنامه‎ در شرایط فعلی تحریم و مبارزه با استکبار جهانی آمریکا است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور، یادآور شد: این سازمان در چهاردهمین جشنواره شهید رجایی موفق به دریافت لوح تقدیر از رئیس جمهور به دلیل اخذ رتبه یک در دو شاخص اختصاصی حفظ اراضی زراعی و باغات و ساماندهی اراضی کشاورزی شد.

این مقام مسئول با اشاره به این‎که به ازای هر هکتار تغییر کاربری اراضی کشاورزی به غیر کشاورزی،  20 تن محصول کشاورزی از چرخه تولید خارج می‌شود، افزود: در حفظ اراضی زراعی و باغات در جبهه تولیدکنندگان و بهره‌برداران کشاورزی هستیم و برای رفع دغدغه، مشکل و نیازهای بخش تولید از آن‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

اورنگی گفت: اگرچه در اجرای قانون حفظ کاربری با استفاده از نظام نرم‌افزاری و آی‌تی (IT) و در نتیجه آگاهی بخشی، سیاست پیشگیرانه را دنبال کرده اما با افراد سودجو و فرصت طلب با قوت و قاطعیت برخورد می‌کنیم.

او  با بیان این‌که برای افراد قانون‌گریز، متخلف و سودجو گشت‌های حفاظت از اراضی داشتیم، تصریح کرد: بعد از پیگیری‎های زیاد و اخذ موافقت ستاد کل نیروهای مسلح، در اجرای ماده 35 قانون احکام دائمی، دستورالعمل تشکیل " یگان حفاظت اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی " مصوب و ابلاغ شد که به زودی  فرمانده  این یگان معرفی شده و بدین ترتیب ارتباط ساختاری و قانونی با نیروی انتظامی حفظ شده و از باب قضایی این یگان، به عنوان ضابط قضایی در اجرای صحیح قانون می‌تواند در کشور مؤثر باشد.

اورنگی در ارتباط با ساماندهی اراضی کشاورزی گفت: اختلافات ناشی از اجرای قوانین موازی توسط بخشی از دستگاه‌ها باعث شد که در برخی موارد کشاورز ما مدعی بود که این عرصه مستثنیات و واگذاری قانونی وزارتخانه‌ها بوده و از طرفی همکاران منابع ملی، تشخیص منابع ملی داشتند از این رو در راستای اقتصاد مقاومتی و رفع دغدغه اجتماعی و روانی مردم، با تشکیل کمیسیون رفع تداخلات از سال 1394، نسبت به اصلاح نقشه‌ها، اختلاف اسناد تصمیم‌گیری می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به تثبیت مالکیت ناشی از تشکیل کمیسیون رفع تداخلات، یادآور شد: از نتایج آن حمایت از سیاست‌های توسعه بخش کشاورزی، الگوی کشت و برنامه تولید وزارت جهادکشاورزی است.

اورنگی تاکید کرد: در نشست مدیران امور اراضی کشور در شیراز،  به دنبال اصلاحاتی در دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، تجدید نظر در بخشی از تصمیم‌سازی‎ها با توجه شرایط جدید کشور هستیم که آثار این نشست‎ باید آرامش و انگیزه در جهت اراده دولت مبنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای تولید و اشتغال بیشتر، حمایت از سرمایه‎گذاران بخش‌های مختلف اقتصادی کشور باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید