Iranian Agriculture News Agency

محسن احتشام عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «ایانا» مطرح کرد:

بازارسازی بهترین راهکار برای حمایت از محصولات کشاورزی

محسن احتشام عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «ایانا» بازارسازی و بازاریابی را بهترین راهکار برای حمایت از محصولات کشاورزی ذکر کرد و گفت: در چنین شرایطی محصول با قیمت تضمینی به فروش می‌رسد.

بازارسازی بهترین راهکار برای حمایت از محصولات کشاورزی

احتشام تاکید کرد: دولت برای حمایت از محصولات کشاورزی باید زمینه بازاریابی و بازارسازی را برای کشاورزان فراهم کند تا آنها محصولات خود را براساس عرضه و تقاضا و به قیمت روز در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برساند.

او با تاکید براینکه این راهکار می‌تواند منجر به ایجاد فضای رقابتی بین کشاورزان شود،‌گفت:معمولا گفته می‌شود به صورت تضمینی و توافقی خرید کنید.به‌عنوان مثال؛در مورد محصولاتی چون گندم، قیمتی که وزارت کشاورزی از کشاورز خریداری می‌کند از قیمتی که در بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شود کمتر است اما اگر فروش محصولات براساس عرضه و تقاضا باشد،‌ مزیت بیشتری دارد دراین صورت نانوا هم می‌تواند نان را به قیمت روز بفروشد.اما وقتی وزارت جهاد کشاورزی قصد کنترل قیمت‌ها به نفع مصرف‌کنندگان را دارد، محصول را تضمینی می‌خرید و آن را به صورت تضمینی در اختیار نانوایی قرار می‌دهد تا با قیمت تضمینی یا تعیین شده نان را بفروش برساند.

این عضو اتاق بازرگانی، بازارسازی را بهترین حمایت از محصولات کشاورزی ذکر کرد و گفت: در صورتی‌که بازاریابی و بازارسازی برای محصولات کشاورزی شکل بگیرد محصول با قیمت تضمینی به فروش می‌رسد.

احتشام در پاسخ به این سئوال که چرا سیاست نرخ خرید تضمینی به جای قیمت تضمینی و حتی سیاست‌های دیگر اجرایی می‌شود،گفت:دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای اینکه محصول روی دست کشارزان نماند مجبور است با قیمت تصمینی محصولات را خریداری کند.به نظرمی‌رسد دولت با سیاست خرید تضمینی می‌خواهد انگیزه کشاورزان برای کشت‌و‌کار را افزایش دهد.در حالی‌که اگر براساس الگوی بازاریابی و بازارسازی حرکت کند و برای محصولات کشاورزی بازار و تقاضای جاری  ایجاد کند، محصولات درچرخش تجارت می‌افتد ودیگر احتیاجی به خرید تضمینی نیست و درچنین شرایطی بازار محصول را تضمین شده خریداری می‌کند.  

او درباره مزیت‌های عرضه محصولات کشاورزی در بورس گفت: بورس تنها برای  محصولاتی چون گندم، جو و ذرت خوب است که جنبه ماده اولیه دارد و خام عرضه می‌شود و راهکاری برای شفاف‌سازی قیمت‌ها است اما برای محصولات دیگر مناسب نیست.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید