Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

تحقیقات روی فرآوری گیاه کینوا در حال انجام است

در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از دستاوردهای پژوهشی- تحقیقاتی این سازمان به معرفی گیاه کینوا و فرآوری این گیاه اشاره کرد.

تحقیقات روی فرآوری گیاه کینوا در حال انجام است

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمد مهدی قاسمی گفت: در راستای تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن کشت‌های کم ‌آب‌بر و مقاوم به خشکی و شوری، پژوهش تحقیقاتی روی گیاه کینوا انجام شد، این گیاه مقاوم به شوری، علاوه بر این‌که EC  بالای 18 هزار را تحمل کرده، مانند گندم، جو، ذرت و سایر محصولات قابلیت کشت در مناطق مختلف استان فارس را دارد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که گیاه کینوا علاوه بر کارهای تحقیقاتی، در مزرعه کشاورز به صورت الگویی و ترویجی نیز کشت شده ، افزود: با هدف پذیرش بیشتر مردم در سبد غذایی به صورت صنعتی و خانگی،  اکنون در مراکز تحقیقاتی و به صورت صنعتی فرآوری این گیاه صورت می‌گیرد.

قاسمی از اقدامات صورت گرفته در جهت توسعه کشت این شبه ‌غله به تامین بذر، تحقیقات در زمینه کاشت، داشت و برداشت اشاره کرد و تاکید کرد: قطعا محصول جدیدی که در الگوی کشت قرار می‌گیرد، مورد حمایت‌هایی موثرتر از سایر محصولات قرار گیرد.

در همین راستا رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، گفت: به منظور توسعه همزمان بازار تولید و مصرف کینوا که به خاویار گیاهی معروف است، در این مرکز از یک‌ سال گذشته صنایع تبدیلی این گیاه بررسی شده و خوشبختانه تاکنون در سطح آزمایشگاهی حدود 20 نوع از محصولات مختلف غذایی را با استفاده از آرد و عصاره کینوا تهیه شده است.

ابراهیم زارع افزود: این محصولات شامل کیک، ژله، شیرینی و  استفاده از کینوا به عنوان چاشنی در دوغ و ماست است.

وی با اشاره به این‌که کینوا با ذائقه غذایی ایرانیان سازگار بوده ، یادآور شد: تقریبا هر غذایی که با گندم و برنج تهیه شده با کینوا نیز تهیه می‌شود با این تفاوت که کینوا دارای خواص خوبی از جمله پروتیین بالاتر، چربی پایین‌تر، آهن بسیار بالا، زنیک بسیار خوب است.

در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فارس که به مناسبت هفته پژوهش بر پا شده است ، ۷۰ دستگاه اجرایی، دانشگاه، مرکز علمی و شرکت دانش بنیان آخرین دستاورد‌های خود را به نمایش گذاشته اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید