Iranian Agriculture News Agency

سرپرست استانداری فارس:

کاهش کاشت برنج در استان فارس طی 3 سال باید اجرا شود

سرپرست استانداری فارس گفت: دولت در اجرای مصوبات هیات وزیران در خصوص کاهش کاشت برنج در استان فارس با هیچکس شوخی ندارد.

کاهش کاشت برنج در استان فارس طی 3 سال باید اجرا شود

به گزارش ایانا  یدالله رحمانی در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان گفت: مصوبه هیات وزیران باید اجرا شود و دولت در این زمینه با کسی شوخی ندارد، تاکید بر این است که بدون استثنا و بدون مماشات و با در نظر گرفتن مسایل اجتماعی طی سه سال کاشت برنج در استان فارس محدود شود.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی کامل از این اقدام و تصمیم دولت باید انجام شود، اضافه کرد: کشاورزان در جریان این محدودیت ها باشند تا کسی برای توسعه کشت شلتوک اقدام نکند، کسی پولی قرض نگیرد و زمینی اجاره نکند و برای توسعه کشت برنج اقدام نکند تا از محل این محدودیت ها دچار ضرر و زیان نشود.

سرپرست استانداری فارس ادامه داد: نصب کنتور هوشمند نیز در مصوبه هیات وزیران مورد تاکید است، سازمان های مسئول دراستان فارس هم باید این موضوع را جدی بگیرند، مکانیزم آبیاری تحت فشار دنبال شود تا برآیند همه این اقدامات منجر به محدودیت کشت شلتوک شود.

رحمانی با اظهار تاسف از اینکه ظرفیت تولید کنتور هوشمند در کشورمان محدود است گفت: دراین زمینه کمیته استانی تشکیل شده تا تامین کنتور هوشمند برای استان فارس در اولویت قرار گیرد.

وی همچنین بر لزوم اجرای طرح نکاشت تاکید و اضافه کرد: اگر این طرح اجرا شود 504 میلیارد تومان از محل صرفه جویی منابع آب درآمد ایجاد می شود که بخشی از این درآمد باید به کشاورزان بازگردد.

رحمانی همچنین پیشنهاد اجرای این مصوبه هیات وزیران را برای پنج سال مطرح کرد و گفت: در این مدت باید بدون آنکه برای منطقه خاصی استثنا قایل شویم کاشت شلتوک و برنج در فارس محدود شود، قانون برای همه یکسان است و طرح را از امسال اجرا می کنیم.

سرپرست استانداری فارس همچنین با بیان اینکه مسایل اجتماعی ، انتظامی و امنیتی را باید در ایجاد این محدودیت ها جدی گرفت گفت: در سالهای گذشته سطح زیر کشت برنج در استان فارس از 50 هزار هکتار به کمتر از 16 هزار هکتار رسیده است ، این کاهش سطح زیر کشت هم اقدام بزرگی است، با رعایت مسایل امنیتی و انتظامی باید این کاهش سطح همچنان دنبال شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس هم دراین نشست با بیان اینکه همه کشاورزان شلتوک کار در فارس الزاما برای تامین معیشت به کشت شلتوک مبادرت نمی ورزند گفت: بخش اعظم برنج فارس کشت دوم است ، این به معنی آن است که آنها یکبار در سال گندم یا محصول دیگری از زمین برداشت کرده اند و کشت شلتوک را صرفا به لحاظ تفاوت سود بیشتر می کارند.

حمیدرضا دهقانی با بیان اینکه جرم انگاری کاشت شلتوک باید به صورت قانونی اعمال شود، گفت: متاسفانه اکنون قانون جامع برای برخورد با متخلفان وجود ندارد، باید در این زمینه بدون استثنا با متخلفان برخورد شود.

وی همچنین به چالش های اجتماعی و امنیتی موضوع اشاره کرد و گفت: برخی از فرمانداران به ما نامه نوشته اند که طرح پر کردن چاه های آب غیر مجاز باعث کاهش مشارکت مردم درانتخابات شده است، فرمانداران باید کشاورزان را توجیه کنند که ایجاد محدودیت در کاشت برنج به نفع کشور و اقتصاد و در نهایت به نفع خودشان است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس بیان کرد: استان های فارس ، اصفهان، خراسان رضوی و در مجموع مناطقی از فلات مرکزی ایران اکنون با افت شدید سفره های آب روبرو هستند ، ورودی آب به سدها بشدت کاهش یافته و مسئولان باید پاسخگوی این پرسش باشند که در شرایط بحرانی کنونی آیا باید پاسخگوی درآمد کشاورزان باشند یا نجات سفره های آب و نجات منابع را دراولویت قرار دهند؟

دهقانی گفت: طی یکسال اخیر 2 هزار جلسه با فرمانداران، امامان جمعه ، بخشداران و دهیاران و اعضای شوراها برای توجیه کشاورزان دراستان فارس برگزار شده است، همه این جلسات مستندنگاری شده و تاکید شده است که مسئولان محلی باید کشاورزان و شلتوک کاران را نسبت به خطرات توسعه کشت توجیه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید