Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

پیوند دولت و نخبگان از الزامات دستیابی به توسعه اقتصادی کشور

ایانا- اقتصاد: سیستم بانکی باید در اختیار تولید باشد و صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات مالی باید به طور شفاف ارائه شود.

پیوند دولت و نخبگان از الزامات دستیابی به توسعه اقتصادی کشور

رئیس اتاق بازرگانی ایران، الزامات دستیابی به توسعه اقتصادی را اصلاحات نظام بانکی٬ مالیاتی و خصوصی سازی٬ مشورت خواهی از نخبگان و پیوند میان دولت و نخبگان بخش‌های اقتصادی اعلام کرد.

به گزارش ایانا، غلامحسین شافعی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که امروز با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور  اقتصادی و دارایی و معاونانش در اتاق ایران برگزار شد، گفت: «آمارها نشان می‌دهد از سال ۶۸ تاکنون که برنامه‌های توسعه در کشور انجام شده است با توجه به فراهم بودن منابع ارزی به صورت مستقیم از طریق صادرات نفت٬ گاز و کالا و خدمات تا پایان سال ۹۶ یک هزار و ۷۴۲ میلیارد دلار  منابع ارزی به دست آمده. نکته آن است که چه کسی باید پاسخگوی این وضع اقتصادی کنونی علی رغم وجود چنین منابعی با این میزان ارزش اقتصادی باشد و تا چه حد این منابع موجبات توسعه را فراهم کرده‌اند. این آمارها نشان می‌دهد دولت‌ها نمی‌توانند عذر کمبود منابع را داشته باشند.»

او ادامه داد: «در مقیاس تولید ناخالص جهانی٬ ایران در مقایسه با سایر کشورها از لحاظ پس انداز درصد چشمگیری را به خود اختصاص داده است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با وزارت‌های صنایع و بازرگانی در سخنانشان به این نکته تاکید کرده‌اند که ما باید به جایگاه بخش صنعت در کشور توجه کنیم. پیش قراول توسعه اقتصادی کشور بخش تولید است. باید تعیین کنیم تراز میزان سرمایه در بخش‌های نامولد و مولد کشور در چه وضعیتی است.»

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: «امروز متاسفانه دولتمردان پیش از آن که نگران از دست رفتن ثروت‌های انسانی و فکری جامعه و فرصت‌های از دست رفته تولید داخلی و استفاده از منابع انسانی باشند، نگران چگونگی صادرات نفت خام هستند.

هفت دهه از شروع برنامه‌های توسعه گذشته، در حالی که ایران جزو کشورهای پیشگام دارای برنامه توسعه در کشورهای آسیایی بوده و منابع مستقیم و غیرمستقیم هنگفتی در اختیار داشته است، اما نظام تصمیم گیری اقتصادی در بسیاری از دوره‌ها ناکارآمد بوده عدم مشورت خواهی از بخش خصوصی و صاحبان کسب و کار در مدتی طولانی باعث شده است که فعالان اقتصادی در بخش تولیدی٬ صنعتی  و صادراتی کشور دچار بی‌اعتمادی شوند. حداقل انتظار  بخش خصوصی در شرایط کنونی این است که به توصیه‌های رهبری عمل شود. مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر نظر اتاق بازرگانی در تصمیم‌گیری‌ها داشته‌اند٬ با این حال تنها دو بار از اتاق در این خصوص استفاده شده در صورتی که در این مدت بیش از ده‌ها تصمیم اقتصادی گرفته شده است.»

شافعی الزامات دستیابی به توسعه اقتصادی را اینگونه بیان کرد: «اصلاحات نظام بانکی٬ مالیاتی و خصوصی سازی٬ مشورت خواهی از نخبگان و پیوند میان دولت و نخبگان بخش‌های اقتصادی از الزامات دستیابی به توسعه اقتصادی کشور است. سیستم بانکی باید در اختیار تولید باشد و صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات مالی باید به طور شفاف ارائه شود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید