Iranian Agriculture News Agency

احیای زمین‌های زراعی به نفع طبیعت

احیای زمین‌های زراعی به حفظ کربن٬ برقراری صلح٬ حل مشکل کم‌آبی کمک می‌کند

سرمایه‌گذاری در احیای زمین‌های کشاورزی علاوه بر مدیریت بهتر زنجیره تولید مواد غذایی به کنترل تغییرات اقلیمی٬ حل مناقشات و برقراری صلح و حل مشکل کم‌آبی کمک می‌کند. این استراتژی اهرم بزرگی برای سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند در کنار سود سالم٬ تغییرات مثبتی ایجاد کنند.

احیای زمین‌های زراعی به نفع طبیعت

به گزارش وب‌سایت فوربز٬ کرگ ویچنر٬ ۴۹ ساله٬ بنیانگذار و یکی از مدیران شرکت فارملند ال‌پی است. ویچنر به عنوان مدیر بودجه این شرکت در تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی احیا‌شده و ارگانیک سرمایه‌گذاری می‌کند. او می‌گوید: «این روش فواید بسیاری برای محیط زیست و جامعه بشری دارد. ما همچنین ثابت می‌کنیم که می‌توانید محصولات غذایی سالم و با کیفیتی را تولید کنید که نسبت به سیستم کشاورزی سنتی سود بیشتری دارد».

عملکرد شرکت فارملند ال‌پی اینگونه است که زمین‌هایی که کشت کالاهای اساسی به صورت سنتی انجام می‌شود را خریداری یا اجاره کرده و با احیا کردن خاک آن را به مزرعه ارگانیک تبدیل می‌کند. به گفته ویچنر٬ سود ناشی از کشت کالاهای اساسی تک رقمی است به همین ترتیب این شرکت سعی می‌کند تا بذرهای دیگری را در آن مزارع بکارد.

دیوید لزاکس٬‌ ۳۷ ساله٬ مسئول پیشبرد پروژه‌های سیستم‌های غذایی احیاشده برای موسسه دلتاست. این موسسه مردم‌نهاد در بیست سال گذشته در جهت شناخت راه‌کارهای مبتنی بر بازار برای حل مشکلات محیط‌زیست٬ اجتماعی و اقتصادی فعالیت کرده است.

لزاکس که دارای مدرک دکترا در منابع محیط زیستی است با شرکت فارملند ال‌پی همکاری می‌کند. او درباره شغل خود می‌گوید: «من زیرساخت‌های مخربی را طراحی می‌کنم تا ما را در موقعیتی قرار دهد که سرمایه به سمت احیای زمین‌های کشاورزی سرازیر شود».

او در ادامه می‌گوید: «سیستم فعلی که روی کشت مواد غذایی ارزان‌قیمت متمرکز است٬ ما را با موقعیت بسیار سختی روبه‌رو کرده و سرعت از بین‌رفتن زمین‌های زراعی مهم را بیشتر کرده است. شواهد اخیر نشان می‌دهند که با تغییر مسیر سرمایه و موسسات و افرادی که این سرمایه را جابه‌جا می‌کنند می‌توانیم مسیر از بین رفتن زمین‌های زراعی را تغییر دهیم و سیستم‌های احیاکننده محصولات غذایی را بسازیم تا بیشتر آسیب‌های وارد شده در قرن گذشته را جبران کنیم».

کربن و تغییرات اقلیمی

ویچنر توضیح می‌دهد که چگونه کشاورزی روی تغییرات اقلیمی تاثیر می‌گذارد: «سیستم فعلی کشاورزی٬ سیستمی بر اساس مواد شیمیایی است که هر ساله در کشت و پرورش بذرهای کالاهای اساسی به‌کار می‌رود. این سیستم کربن و مواد مغذی موجود در خاک را به کل از بین می‌برد».

اما احیا کردن زمین‌های کشاورزی به حفظ کربن در خاک کمک می‌کند: «وقتی که به شیوه پیچیده‌تر کشاورزی روی می‌آورید٬ متوجه می‌شوید که می‌توانید میزان کربن موجود در خاک٬ سلامت خاک و فعالیت بیولوژیکی آن را افزایش دهید. دیگر خاک از بین نمی‌رود؛ خاک زنده و تازه می‌شود و بهره‌وری افزایش می‌یابد».

برقراری صلح و حل مناقشات

محدودیت منابع خطر نزاع و درگیری را افزایش می‌دهد. به گفته جوهانا والدردولف٬ مدیر عامل سازمان پیشرفت صلح٬ شیوه‌های کشاورزی سنتی موجب بیابان‌زایی می‌شود. او می‌گوید: «از بین رفتن خاک‌ انسان را مجبور به مهاجرت می‌کند. در نتیجه مهاجران همانطور که به سمت زمین‌های قابل کشتی حرکت می‌کنندکه هم‌اکنون صاحب دارند.» مهاجرت منجر به وقوع درگیری می‌شود.

احیا کردن شیوه‌های کشاورزی با بیابان‌زایی مبارزه و از مهاجرت اجباری جلوگیری می‌کند. والدردولف می‌گوید: «قدم اول ترمیم خاک است. پس اساس کار ما کار با طبیعت است و نسبت به بقیه موارد اولویت بیشتری دارد. به همین ترتیب احیا کردن شیوه‌های کشاورزی روی طبیعت تاثیر مستقیم می‌گذارد».

تامین آب

خاک ناسالم به آب بیشتری نیاز دارد تا همان میزان مواد غذایی را تولید کند. اما وقتی زمین احیا شود با حفظ سلامت خاک٬ آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد و نیاز به آبیاری را کاهش می‌دهد.

علاوه بر آن٬ این روش‌ها نیاز به استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی و درنتیجه خطر آلوده کردن رودخانه‌ها و آب آشامیدنی کاملا از بین می‌رود.

سود سالم

کری کوهن٬ کارمند بخش کمک‌های مالی وزارت کشاورزی آمریکا توضیح می‌دهد که چگونه کار لزاکس در موسسه دلتا سودآور است. او می‌گوید: «پروژه موسسه دلتا طوری طراحی شده تا سرمایه‌گذاری در سیستم‌های احیا کننده افزایش یابد. سود سرمایه‌گذار و مالکان زمین از طریق بهره‌وری بالا٬ انعطاف‌پذیری شیوه‌های کشاورزی٬ بازاریابی و فروش اعتبار خدمات اکوسیستم مانند اعتبار کربن بدست خواهد آمد».

والدردورف می‌گوید: «ما از درختان می‌گوییم چون آنها بلند هستند٬ درباره سطح اقیانوس‌ها صحبت می‌کنیم چون آن‌ها را می‌بینیم. اما میکروارگانسیم‌ها زیر خاک زندگی می‌کنند و بیابان‌زایی تدریجی اتفاق می‌افتد پس به همین دلیل نادیده گرفته شده‌اند. زندگی ما به نجات کوچکترین ارگانیسم‌های روی کره زمین بستگی دارد».  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید