Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

زنجیره تولید مرکبات تشکیل شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: به منظور حل مشکل تولیدات باغی باید در جهرم که یک شهرستان مرکبات خیز است، زنجیره تولید مرکبات تشکیل شود.

زنجیره تولید مرکبات تشکیل شود

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمدمهدی قاسمی در نشست شورای اداری جهرم، با اشاره به نقش زنجیره‌ها در سهم‌بری مناسب تولید کننده از تولید، تصریح کرد: در این روش از ابتدای تولید تا زمان مصرف، تولیدات در قالب زنجیره دیده می‌شود و با انسجام بخشی به تولید قیمت تمام شده محصول کاهش یافته، همچنین زمینه برندسازی ، فرآوری محصول، بازار وبازاررسانی، صادرات و بهره‌مندی از تسهیلات ارزان قیمت با ایجاد زنجیره فراهم می‌شود.

وی با بیان این‌که بازار تعیین کننده نوع و میزان تولید است، افزود: خوشبختانه زنجیره‌های تولید در شترمرغ و مرغ گوشتی به خوبی اجرا شده و حدود 60درصد مرغ استان در قالب زنجیره تولید می‌شود اما در حوزه محصولات زراعی و باغی به حد مطلوب زنجیره‎ها دست نیافتیم.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان گفت: استان فارس درگیر خشکسالی یازده ساله بوده از این‌رو پایه تمام استراتژی‌های سازمان جهاد کشاورزی بر اساس مهم‌ترین و کمیاب‌ترین نهاده تولید یعنی "آب" گذاشته شده است.

این مقام مسئول افزود: چالش‌های متعددی در بخش کشاورزی از جمله چالش اقلیمی شامل خشکی، خشکسالی و سرمازدگی و مسائل و مشکلات عدیده‌ای در حوزه خاک، بازار، اقتصاد، اجتماع و اشتغال وجود دارد که دو راهکار عمده حل چالش‌های بخش کشاورزی علمی، فنی و مهندسی کردن کشاورزی و تزریق سرمایه ارزان به بخش کشاورزی است.

قاسمی با اشاره به تغییرات اقلیمی و شرایط جدید حادث شده، یادآور شد: با بکار بستن راهکارهای علمی، فنی و تکنولوژی امکان فائق آمدن بر چالش‌ها وجود داشته که این مهم با ترویج، فرهنگ‌سازی، آگاهی بخشی و بالا بردن دانش امکان‌پذیر است.

 وی افزود: در همین راستا نظام نوین ترویج بر پایه پهنه‌بندی دشت‌های مختلف استان فارس و  تقسیم‌بندی این دشت‌ها به 610  پهنه شکل گرفته و برای هر پهنه یک کارشناس مسئول مروج پهنه مشخص شده، این‎ افراد آموزش مختلفی دیدند که بتوانند مانند یک پزشک عمومی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی را دنبال کنند، همچنین یک محققین معین کشاورزی به عنوان پل ارتباطی بین مراکز تحقیقاتی و مراکز خدمات، در کنار کارشناس مسئول مروج پهنه قرار گرفته و آخرین یافته‌های علمی را با دانش بومی در جهت ارتقای کشاورزی ادغام می‌کند ، همچنین برنامه‌های مختلف آموزشی در صداوسیما، آموزش‌های انفرادی، گروهی، روز مزرعه و مزارع الگویی از جمله  اقداماتی است که در حوزه نظام نوین ترویج دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به مشکلات سرمایه‌ای کشاورزان، گفت: تزریق سرمایه‌های ارزان قیمت به بخش کشاورزی با راه‌اندازی صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی محقق می‌شود که خوشبختانه در شهرستان جهرم این صندوق راه‌اندازی و  هیئت مدیره انتخاب شده، هر چند این صندوق با سرمایه اندکی تشکیل شده انتظار داریم از منابع مختلف سرمایه صندوق را حتی المقدور افزایش دهیم تا جوابگوی سرمایه‌گذاری لازم برای کشاورزان در شهرستان جهرم باشد.

قاسمی از اقدامات سخت افزاری وزرات جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی فارس در جهت رفع چالش‌های کشاورزی به تولید محصول استاندارد و گواهی شده ، اختصاص 85 درصد یارانه بلاعوض به آبیاری تحت فشار، تسهیلات کارا یا تسهیلات توسعه روستایی به گلخانه و صنایع تبدیلی- تکمیلی دانست و افزود:  در همین راستا در طی 5-4  سال اخیر چیزی حدود 250 میلیارد تومان تسهیلات به بخش مکانیزاسیون استان فارس جهت خرید ماشین‎آلات و دنباله بندها تزریق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: ما به دنبال رونق بخش کشاورزی با استفاده از تکنولوژی،دانش، جلوگیری از هدر رفت و بالا بردن بهره‌وری در مقولات مختلف، هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید