Iranian Agriculture News Agency

در نشست کارشناسان و مسئولان؛

راهکارهای مهار آفت شب پره شمشادهای شمال بررسی شد

آن بخش هایی که از گزند بیماری شب پره در امان مانده باید به جد مورد حفاظت قرار گیرد و در مکان‌هایی که قابلیت تجدید حیات وجود دارد اقدامات لازم حفاظتی را انجام دهیم

راهکارهای مهار آفت شب پره شمشادهای شمال بررسی شد

نشست هم اندیشی برای کنترل و مهار آفت شب پره شمشادهای شمال در محل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برگزار شد.

به گزارش ایانا به نقل از سازمان جنگل ها، در این نشست عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل گفت: درختان شمشاد از اوضاع و احوال خوبی برخوردار نیستند و سرعت تخریب شمشاد بسیار بالاست و باید اعتبارات را روی تولید بذر و نهال متمرکز نماییم.

نوبخت توصیه کرد: آن بخش هایی که از گزند بیماری شب پره در امان مانده باید به جد مورد حفاظت قرار گیرد و در مکان‌هایی که قابلیت تجدید حیات وجود دارد اقدامات لازم حفاظتی را انجام دهیم.

معاون امور جنگل خاطرنشان کرد: تخم بلایت 5 تا 7 سال در عرصه می‌ماند و شمشاد واریته‌های متفاوتی دارد و از کارشناسان خواست راهکار ارائه کنند.

نوبخت افزود: شهرداری قرار است یک میلیون اصله نهال تولید کند و چوب و کاغذ مازندران نیز قرار است با تولید نهال شمشاد به مهار این بیماری کمک نماید و بخش خصوصی در گیلان نهال شمشاد تولید کرده و باید نسبت به خرید آن تامین اعتبار کنیم.

نوبخت پیشنهاد کرد برای نجات شمشاد بخشی از اعتبارات را باید به تولید نهال اختصاص دهیم.

مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز گفت: نباید درباره تخریب و آسیب هایی که به شمشادها وارد شده اخبار نادرست به جامعه اعلام کنیم.

افراسیابی افزود: 42 هزار هکتار شمشاد در ناحیه رویشی شمال وجود دارد و عمده این شمشادها در داخل طرح‌های جنگل‌داری وجود داشته و مجریان طرح ها باید از این درختان مراقبت می کردند که متأسفانه نکردند.

وی گفت: بیماری سختی به جان درختان شمشاد شمال افتاده و نظیر آن نیز در اروپا بویژه در کشور آلمان هم بروز و ظهور پیدا کرده و آنجا هم برای مقابله با این بیماری با مشکل مواجه هستند.

افراسیابی همچنین گفت: ما آفات را در همان وهله اول شناسایی کردیم و برایش دستورالعمل تدوین کردیم و استان‌های درگیر شمالی آن را بکار بستند و آنچه در دسترس ما بود محلول پاشی کردیم علیرغم اینکه خیلی جاها می خواستیم محلول پاشی کنیم اما بر ما اشکال گرفتند که این کار را نکنید که معلوم هم نبود که چه کار کارشناسی پشت آن است. 

در این نشست کارشناسانی از موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع و تحقیقات جنگل حضور داشتند و راه حل هایی ارائه کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید