Iranian Agriculture News Agency

در شورای حفاظت از منابع آب استان فارس بررسی شد؛

کشت برنج صرفا در استان‌های گیلان و مازندران مجاز است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران، کشت برنج بر اساس الگوی کشت صرفا در استان‌های گیلان و مازندران مجاز است.

کشت برنج صرفا در استان‌های گیلان و مازندران مجاز است

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز،  محمد مهدی قاسمی، در نشست  شورای حفاظت از منابع آب استان فارس، اظهار کرد: در خارج از استان‌های مذکور، خشکه‌کاری برنج مشروط به آبیاری تحت فشار، نصب کنتور توسط متقاضی و یا تحویل حجمی و استفاده از حداکثر 7 هزار مترمکعب آب در هکتار طی یک دوره کشت که به تایید مشترک جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان برسد، مجاز اعلام شده است.

وی با بیان این‌که در این استان سطح زیر کشت برنج در سال زراعی 97-96 ، بالغ بر 20 هزار هکتار بوده، یادآور شد:  در این زمینه 7 هزار و 61 بهره‌بردار کشاورزی  با تامین معیشت  35 هزار و 305 نفر فعالیت می‌کنند.

 قاسمی با اشاره به این‌که تعداد 116  واحد کارخانه شالکوبی، با اشتغال‌زایی  402 نفر به‌طور مستقیم در این استان فعال است، گفت: به منظور فعال ماندن این کارخانه‌ها پیشنهاد می‌شود: به جای برنج،  واردات برنج قهوه‌ای و شلتوک داشته باشیم.

این مقام مسئول افزود: با  7 هزار مترمکعب آب در هکتار طی یک دوره کشت ، امکان پتانسیل مطلوب تولید در فارس وجود ندارد، عملا با 9 هزار و 500 هزار مترمکعب آب در هکتار با نم‌کاری، نشاءکاری و آبیاری تیپ امکان کاشت وجود دارد.   

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود تفاوت قیمت برنج و گندم را مهمترین انگیزه برای کاشت شلتوک در استان فارس اعلام کرد و گفت: باید این تفاوت قیمت با اعطای یارانه و تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان شلتوک کار جبران شود.       

قاسمی در پایان با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن مصوبه مذکور،  خواستار ارائه نقطه نظرات اعضای شورای حفاظت از منابع آب استان فارس در این زمینه شد.

مصوبه هیئت وزیران در ارتباط با کشت برنج باید اجرا شود

در ادامه سرپرست استانداری فارس با بیان این‌که مصوبه هیئت وزیران باید اجرا شود، افزود:  دولت دراین زمینه با کسی شوخی ندارد،  باید بدون استثناء  و با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی مصوبه هیئت وزیران در ارتباط با کشت برنج بر اساس الگوی کشت اجرا شود.          

یدالله رحمانی تصریح کرد: باید در خصوص مصوبه مذکور اطلاع رسانی کامل صورت گرفته تا کشاورزان برای توسعه کشت شلتوک اقدام نکند و دچار ضرر و زیان نشود.        

این مقام مسئول با بیان این‌که ظرفیت تولید کنتور هوشمند در کشورمان محدود است، یادآورشد: نصب کنتور هوشمند نیز از موارد ذکر شده در  این مصوبه بوده که سازمان های مسئول دراستان فارس هم باید این موضوع را جدی گرفته و دراین راستا کمیته استانی تشکیل شده و تامین کنتور هوشمند برای استان فارس دراولویت قرار گیرد.

سرپرست استانداری فارس همچنین بر لزوم اجرای طرح نکاشت تاکید کرد و گفت: در صورت اجرای طرح  504 میلیارد تومان از محل صرفه جویی منابع آب،  درآمد ایجاد می شود که بخشی از این درآمد باید به کشاورزان پرداخت شود.

باید مشوقهایی  برای کشت نکردن برنج در نظر گرفت

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به لزوم رعایت تعادل دراجرای  مصوبه هیئت وزیران در ایجاد محدودیت برای کاشت شلتوک، گفت: علاوه بر راهکارهای تنبیهی باید مشوق های بیشتری برای کشاورزان لحاظ کنیم.

یدالله رحیمی افزود: کاهش سطح زیر کشت شلتوک دراستان فارس از 50 هزار هکتار به 16 هزار هکتار اتفاق بزرگی است که در هیچ استانی سابقه ندارد.     

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین بر لزوم ادامه طرح تعادل بخشی منابع آب با پر کردن چاه های غیر مجاز تاکید کرد و گفت: حدود یک هزار چاه غیر مجاز در فارس باقی مانده که باید با تامین اعتبار در امسال پر شود، همچنین برای اجرای طرح جایگزینی کاشت باید فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد .   

بهره‌وری اقتصادی بالای برنج  از موانع کشت نکردن این محصول

در ادامه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس، بهره‌وری اقتصادی بالای برنج نسبت به سایر محصولات، سابقه دیرینه کشت این محصول و نهادینه شدن آن در فرهنگ کشاورزی منطقه از موانع اقتصادی- اجتماعی کاهش سطح زیر کشت برنج دانست.

حسین پژمان  با اشاره به موانع حاکمیتی در کاهش سطح زیر این محصول گفت:  عدم وجود قوانین بازدارنده، عدم وجود بازار تضمینی خرید برای محصولات کشاورزی جایگزین و سرمایه‌گذاری در زمینه ادوات کاشت، داشت  و برداشت و کارخانه‌ها از جمله این موانع است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس، همچنین اقدام جدی وزارت نیرو دربرخورد با متخلفین و بهره برداران  از چاه های  غیر مجاز،  ممانعت از برداشت بیشتر آب در چاه های مجاز با نصب کنتور و تحویل حجمی آب با اولویت مناطق برنج خیز،  پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به بهره برداران  با مهلت باز پرداخت طولانی، تعیین تکلیف صنایع جانبی احداث شده (کارگاه‌های برنج کوبی) یا تغییر کاربری آن‌ها، تعیین تکلیف ادوات اختصاصی کاشت ، داشت و برداشت برنج، ایجاد شغل های جایگرین برای کشاورزان خرده پا  و... را از پیشنهادات این سازمان در جهت تحقق مصوبه هیئت وزیران در خصوص کشت برنج بر اساس الگوی کشت دانست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید