Iranian Agriculture News Agency

فارس گزارش می‌دهد

سرریز شدن جام «دویرج» از باران پائیزی دهلران + فیلم

به دنبال بارش های پاییزی در چند روز اخیر در شهرستان دهلران سد دویرج سرریز کرده و فضای دل‌انگیز و چشم‌نوازی را به این منطقه بخشیده است.

سرریز شدن جام «دویرج» از باران پائیزی دهلران + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سد دویرج در شهرستان دهلران یکی از سدهای استراتژیک استان ایلام است که بر روی رودخانه دویرج دهلران ساخته ‌شده است.

پیش از مراحل به بهره برداری رسیدن سد دویرج، به دلیل جاری شدن سیلاب های ناشی از بارندگی به دشت ها و زمین های کشاورزی پایین دست رودخانه دویرج، اراضی کشاورزی دچار خسارت فراوان می‌شدند که این موضوع باعث زیان مالی کشاورزانی بخش موسیان می شد.

با بهره‌برداری از این سد، کشت انواع محصولات زراعی از جمله گندم، ذرت، کلزا و دیگر محصولات کشاورزی و صیفی‌جات نیز در این منطقه افزایش یافته و باعث رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه شده است.

سرریز شدن جام «دویرج» از باران پائیزی دهلران + فیلم

این سد خاکی با هسته رسی و با ارتفاع از پی 66 متر و طول تاج هزار و 360 متر و حجم مخزن 190 میلیون متر در تراز نرمال و با حجم تنظیمی 144 میلیون متر مکعب در سال است.

به دنبال بارش های پائیزی در چند روز اخیر در شهرستان دهلران، سد دویرج سرریز کرده و فضای دل انگیز و چشم نوازی را به این منطقه بخشیده است.

سرریز شدن جام «دویرج» از باران پائیزی دهلران + فیلم

سد دویرج یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران در دهلران است

سید حسینعلی موسوی فرماندار شهرستان دهلران در گفت و گو با خبرنگار فارس در دهلران اظهار کرد: سد دویرج یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که باعث توسعه و رونق بیش از پیش بخش های مختلفی از جمله کشاورزی و صنعت در این شهرستان شده است.

وی افزود: شهرستان دهلران دارای ظرفیت های بسیار ارزشمند و بالایی در حوزه آب و خاک است و 60 درصد تولید محصولات کشاورزی استان در دهلران تولید می‌شود.

فرماندار دهلران با بیان اینکه شهرستان دهلران یکی از 5 شهرستان برتر کشور در حوزه آب و خاک و نفت و گاز است، اظهار داشت: دهلران دارای رودخانه های دائمی فراوانی است که یکی از این رودخانه‌ها دویرج است که در سال 84 عملیات اجرایی سد دویرج بر روی این رودخانه آغاز شد و هم اکنون در حال بهره برداری است.

وی هدف از احداث این سد را آبیاری اراضی کشاورزی پایین‌دست سد و مهار آب های سطحی و سیلاب های ناشی از بارندگی ها عنوان و خاطرنشان کرد: سد دویرج علاوه بر کمک به تولید محصولات کشاورزی، نقش بسیار حیاتی و استراتژیکی در تأمین آب شرب مورد نیاز شرکت های نفتی منطقه به ویژه پتروشیمی دهلران خواهد داشت.

فرماندار شهرستان دهلران تصریح کرد: با توجه به اینکه سد دویرج 11 هزار هکتار از اراضی پایین دست را تحت پوشش قرار می‌دهد این مهم باعث ایجاد اشتغال برای 11 هزار نفر به‌ صورت پایدار و مستقیم و 4 هزار نفر به‌طور غیرمستقیم شده است.

سرریز شدن جام «دویرج» از باران پائیزی دهلران + فیلم

محمدباقر مرادی مدیر امور آب شهرستان دهلران نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در دهلران اظهار کرد: با توجه به بارش پاییزی باران رحمت الهی در شهرستان دهلران ظرفیت سد دویرج به‌ صورت 100 درصد تکمیل و سرریز کرده است.

وی گفت: ظرفیت کامل حجم سد 205 میلیون متر مکعب است که در سال گذشته از 100 درصد شاهد ذخیره 77 درصدی سد دویرج بودیم.

مرادی عنوان کرد: به دنبال بارندگی پاییزی امسال حجم آب ورودی به مخزن سد 150 میلیون متر مکعب بوده که از این میزان 68 میلیون متر مکعب در سد ذخیره و 62 میلیون متر مکعب باقیمانده از سرریز سد دچار سرریز شد.

 

خبرنگار؛ سجاد کاویانی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید