Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن پسته ایران:

سرمای بهاری تولید پسته را کاهش داد

ایانا-کشاورزی: پسته محصولی استراتژیک نیست و کمبود آن در بازارهای داخلی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما باید بازارهای خارجی فروش این محصول حفظ شود.

سرمای بهاری تولید پسته را کاهش داد

در حالی امسال به روزهای پایانی پاییز و جشن شب یلدای تاریخی نزدیک می‌شویم که گرانی خشکبار، به ویژه محصول پسته، توان خرید را از شهروندان ایرانی ربوده. از این رو گویا قرار است شب یلدای امسال در کنار سرخی انار، خوش رنگی هندوانه و عطر خوش سایر خوردنی‌های سنتی، جای خنده پسته خالی باشد. چرا که همانطور که خبرها نشان می‌داد، سرمای دیررس بهاری در سال 97، خسارات سنگینی را به باغات پسته کشور وارد کرد و تولید این محصول خوش طعم با فواید بالا را بسیار کاهش داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان افت تولید پسته نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال قبل بسیار زیاد و تولید آن برابر با یک پنجم سال زراعی گذشته بوده. کمبود پسته در حالی در بازارهای ایران جریان دارد که موج نوسانات قیمتی آن مردم را سردرگم کرده و قیمت‌های عجیبی که حتی نرخ 200 هزار تومان را هم نشان می‌دهند، به گوش می‌رسد.

در این باره محمود ابطحی، رئیس انجمن پسته ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «ناملایمات جوی باعث شد که امسال بخت با پسته‌کاران کشور یار نباشد و در همان ابتدای بهار سال جاری، باغات پسته را سرما بزند. از این رو آمار و ارقام نشان می‌دهد که تا کنون میزان برداشت پسته تنها یک پنجم سال گذشته بوده و رقمی برابر با 50 تا 60 هزار تن است.»

او با اشاره به اینکه کیفیت این محصول در کنار کمیت آن نیز متحمل افت شده، ادامه می‌دهد: «کیفیت پسته در سال‌های گذشته به مراتب بهتر از امسال بوده، اما در حال حاضر با تغییرات اقلیمی ابتدای سال 97، آسیب زیادی به این محصول خورده و تولید پسته مرغوب کاهش پیدا کرده است.»

رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران می‌گوید: «در سال  زراعی گذشته رقمی برابر با 230هزار تن پسته در ایران تولید که از این میزان 160هزار تن صادر و 40 هزار تن آن نیز برای مصرف داخلی استفاه شد. همچنین لازم به تاکید است که حدود 30هزارتن از تولیدات پارسال نیز برای انبارگردانی به کار رفت.»

او با اشاره به گرانی پسته برای شب یلدا می گوید: «پسته محصولی استراتژیک نیست و کمبود آن در بازارهای داخلی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما باید بازارهای خارجی فروش این محصول حفظ شود.»

ابطحی ادامه می‌دهد: «با اینکه امسال با کمبود عرضه در بازار خشکبار روبه‌رو هستیم، اما نباید تمرکز را از بازارهای خارجی بخاطر تامین نیاز داخل برداریم. چرا که اگر چنین غفلتی رخ دهد، ایران بازارهای خود را در سایر نقاط دنیا از دست خواهد داد و رقیبانی مانند آمریکا جایگزین پسته ایرانی در بازارهای جهانی می‌شود.»

همچنین لازم به تاکید است که طبق آمار و ارقام جهانی، سطح زیر کشت پسته در دنیا چیزی برابر با 640هزار هکتار بوده که ایران از این حیث با سطح زیر کشت 470هزار هکتار در سال گذشته رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید