Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد اعلام کرد:

220 هزار میلیارد ریال خسارت تغییرات اقلیمی به کشاورزی

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، 90 درصد از خسارت و مخاطرات بخش کشاورزی مربوط به خشکسالی و سرما زدگی است.

220 هزار میلیارد ریال خسارت تغییرات اقلیمی به کشاورزی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، از خسارت 220 هزار میلیارد ریالی بخش کشاورزی در 6 ماهه نخست امسال به دلیل تغییر اقلیم خبر داد.

به گزارش ایانا، سید محمد موسوی افزود : این خسارت ها ناشی خشکسالی، سرمازدگی ، گرمازدگی تابستان، بارش های مختلف، تگرگ و سیل است.
به گفته او، تغییر اقلیم (Climate change) یا تغییرات آب و هوایی به تغییر در توزیع آماری الگوهای اقلیمی یا آب و هوایی گفته می‌شود، تغییراتی که برای یک دوره طولانی مدت دوام می‌آورند.
براین اساس و به عقیده کارشناسان، کنوانسیون چارچوب تغییر اقلیمی سازمان ملل (UNFCCC)، تغییر اقلیم را به صورت تغییرات آب و هوایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با فعالیت‌های انسانی نسبت دارند و ساختار اتمسفر زمین را در سراسر جهان تغییر می‌دهند، تعریف می‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، در ادامه این گفت در پاسخ به سوال ایرنا که میزان خسارت بارندگی اخیر در شمال کشور چه میزان بوده است؟ افزود:ارزیابی نهایی این سیلاب و بارندگی در حال انجام است و بیشترین میزان خسارت سیل در بخش فرسایش خاک، اراضی شیب دار کنار رودخانه ، بخش زراعت و باغات بوده است. تغییرات بارندگی در برخی از ایستگاه های هواشناسی برابر 50 درصد بود، که زمان کوتاه این بارش ها، باعث ایجاد خسارت شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی درباره خسارت ریزگردها در بخش کشاورزی نیز گفت : در خصوص پدیده ریزگردها مطالعات عمیقی در دست بررسی است ، تا جنبه های ارزیابی ناشی از خسارت در بخش های مختلف کشاورزی انجام شود.پدیده ریزگردها، تعریق و تبخیر و فتوسنتز ، جذب نور و سایر مباحث اکولوژیکی گیاه را با چالش روبرو می کند .
او، در خصوص کمیت اثرگذاری پدیده ریزگردها در بخش کشاورزی ایران اظهار داشت: گزارش کلی در استانهایی که با پدیده ریزگردها مواجه شده اند،دارای بین 20 تا 30 درصد افت کمی و کیفی محصولات کشاورزی هستند. 
در مورد برنامه مدیریت مخاطرات این بخش توضیح داد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی یک فرصت را برای بیمه کردن تمامی محصولات کشاورزی را فراهم کرده است.
به گفته وی، از محل ماده 10 و 12سازمان مدیریت بحران کشور 10هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزی اختصاص می یابد.
موسوی ادامه داد: امسال 500 میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت و تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر به سازمان امور عشایری کشور اختصاص یافته است.
وی گفت: امسال دولت 400میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب شرب مناطق عشایرنشین کشور تخصیص داده است.
موسوی ، یکی از راهکاری اساسی دولت دوازدهم برای حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی را امهال تسهیلات بانکی بخش کشاورزی ناشی از خسارت غیر مترقبه عنوان کرد و گفت: اصلاحیه این طرح بزودی در هیات دولت مطرح می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید