Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس:

فارس دومین تولیدکننده محصولات کشاورزی در کشور است

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس،گفت: سهم این استان از تولیدات محصولات کشاورزی در کشور 9.9 درصد است که رتبه دوم کشوری را به خوداختصاص داده است.

فارس دومین تولیدکننده محصولات کشاورزی در کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، محمد مهدی قاسمی در سمینار علمی پژوهشکده خشکسالی دانشکده کشاورزی افزود: این استان با تولید بیش از  10 میلیون تن محصولات کشاورزی؛  9.9 درصد از کل تولیدات این بخش در کشور را به خود اختصاص داده است.

قاسمی گفت: سهـم شاغلان بخش کشـاورزی فارس 20.6 درصد بوده و 40 درصد ارزش دلاری صـادرات غیرنفتی این استان است.

وی با اشاره به این‌که مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی استان فارس شامل: فناوری، اقتصادی،عوامل اجتماعی و خاک و اقلیم است، افزود: تراز آب ‌زیرزمینی فارس با کاهش سالانه حدود 600 میلیون متر مکعب روند رو به نزول دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس بیان کرد: رویکرد ما مدیریت سازگاری با خشکسالی بوده و در این راستا بهبود عرضه آب شیرین، افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی و کاهش ردپای مصرف آب از راهکارهاست.

این مقام مسئول با بیان این‌که شرکت آب منطقه‌ای مدیریت منابع آب زیر زمینی و سطحی را برعهده دارد، گفت:  مدیریت افزایش بهره‌وری آب، از زمانی که آب در مزرعه قرار می‌گیرد با جهاد کشاورزی است.

او افزود: شاخص بهره‌وری فیزیکی آب کشاورزی، مقدارکیلوگرم محصول تولید شده به مقدار مترمکعب آب مصرفی بوده که بر این اساس روشهای ارتقاء بهره‌وری مصرف آب در افزایش میزان محصول با ثابت نگه‌داشتن میزان آب مصرفی، کاهش میزان آب مصرفی با ثابت نگه‌داشتن محصول و یا افزایش میزان محصول و کاهش میزان آب مصرفی با هم بوده که بیشتر کارهای ما در همین حوزه سوم خلاصه می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: براساس بیلان شرکت آب منطقه‌ای فارس، میزان مصرف آب کشاورزی 8 میلیارد مترمکعب بوده که با توجه به میزان تولید، در حال حاضر بهره‌وری فیزیکی آب کشاورزی حدود 1.17 کیلو گرم بر متر مکعب است و در برنامه افزایش بهره وری فیزیکی آب کشاورزی هدف ارتقاء بهره‌وری آب کشاورزی تا  1.21 کیلوگرم بر متر مکعب بوده که بدین ترتیب صرفه‌جویی  250 میلیون متر مکعبی را در آب کشاورزی خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به این‌که در این راستا اقدامات این سازمان به طور کلی به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شوند، افزود: در بخش سخت افزاری تغییر الگوی کشت، اقدامات به زراعی، اقدامات به نژادی، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و توسعه عملیات مختلف آب و خاک در دستور کار قرار گرفته و در بخش نرم افزاری برنامه ریزی استراتژیک در همه زیربخش و محصولات مختلف، فعالیت های آموزشی ترویجی جهت توانمندسازی کشاورزان  و اجرای نظام نوین ترویج و تشکیل کارگروه آب کشاورزی، کارگروه سازگاری با خشکی، کمیته حفاظت و بهره‌برداری از آب زیرزمینی و ...اجرا می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به این‌که برنج به غیر از استان‌های گیلان و مازندران، در سایر استان‌ها ظرف مدت سه سال باید از الگوی کشت حذف شود، افزود: در این سه سال نیز اگر کشتی صورت گیرد باید به صورت خشکه‌کاری، آبیاری قطره‌ای و تجهیز چاه‌ها به کنتورهای حجمی باشد که جهت اجرایی شدن این امر پیشنهادات شما راهگشا خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس تأکید کرد: در شرایط تحریم نباید کوچکترین خدشه‌ای به تامین امنیت غذایی وارد شود، از این رو نیازمند تشریک مساعی متخصصین، دانشگاهیان، محققین و کارشناسان بخش خصوصی و دولتی در جهت مدیریت سازگاری با خشکسالی هستیم و این سازمان از نظرات عالمانه، کمک‌های فکری و نقدهای همگی استقبال می‎‌کند.

گفتنی است در این سمینار علیرضا سپاسخواه رئیس مرکز مطالعات خشکسالی دانشکده کشاورزی شیراز، دستاوردهای مطالعات این مرکز و نتایج پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سال 1379 در ارتباط با کاشت زعفران را ارائه داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید